У модерни аутомобили инсталирано је 150 разних сензора. Они бележе понашање у вожњи, заузетост седишта, убрзање, чак познају музички укус возача, препознају грешке у вожњи и одређују локацију возила.
Са овом ризницом података, произвођачи имају богато знање о возачима и возилима.
„Модерни аутомобили знају све о својим возачима”, каже Фолкер Лудеман, научни директор Центра за заштиту података на Универзитету у Оснабрику.
Да ли је аутомобил је тако постао шпијун, тема је великог истраживања које је провео немачки јавни сервис АРД.
Неки подаци се годинама користе да би се очитавале грешке у механичарским радионицама. У неким случајевима, њихово прикупљање је обавезно по закону, као на пример да би се пратила емисија штетних гасова тако што се евидентира колико горива троши возило.
Од лета 2022. новорегистровани аутомобили морају да буду опремљени и уређајима за меморисање података о незгодама.
„Појединачна запажања могу бити безопасна, али ако се подаци обједине, комбинују и процене, то може довести до озбиљних повреда приватности“, објашњава Лудеман.
Подаци о заузетости седишта које аутомобил „зна“ како би упозорио да се веже појас, ако је седиште заузето.
Шта када се то комбинује о подацима о одредишту вожње?
„Ако се тежина на седишту непрекидно повећава током периода од девет месеци и често се посећује специјализована продавница за бебе, онда свако ко има приступ овај податак зна да се ови возачи и њихове породице суочавају са великим променама у својој животној ситуацији“, истиче Лудеман.
Возачи обично не знају ко има које њихове податке и шта се са њима дешава.
„Већина је ускладиштена на серверима произвођача“, објашњава Лудеман. „А они одлучују ко ће добити податке.“
За сада само произвођачи аутомобила могу приступити и користити ове податке.
Преузмите андроид апликацију.