Почетна > Нови Сад

Актуелно Нови Сад

Колико је поскупела обука за возаче у Новом Саду и који су фактори на то утицали?

Док широм света скачу цене намирница, робе и енергената, међу којима је и гориво у Србији поскупљује и обука за возаче.
Фото: Pixabay/freestocks-photos

Младен Рашета из коморе ауто-школа Србије каже да је раст цена обуке неминован.

„Цена возачке обуке се до Нове године кретала између 60.000 и 70.000 динара, а сада је више од 90.000 динара и вероватно ће ићи још навише“, наводи Рашета.

Објашњава да за поскупљење има неколико разлога, а три главна су раст трошкова рада ауто-школа, потреба за повећањем плата како би задржале стручни кадар, као и скок цена горива у Србији.

Најнижа цена возачке обуке у Србији утврђена је одлуком Владе Србије из 2012, а није се мењала током претходне деценије.

За Б категорију, која се односи на вожњу аутомобила, износи нешто више од 60.000 динара.

Из Привредне коморе ауто-школа оцењују да је ова цена „ниска, подстиче нелојалну конкуренцију и отежава рад ауто-школа које већ дуго послују“.

Возачка обука у Новом Саду сада износи око 92.000 динара, што је више него у Београду.

Поскупљење обуке се огледа у више разлога, из Привредне коморе ауто-школа за српски BBC кажу да има премало расположивих инструктора вожње.

Инструктори вожње су махом професионални возачи са посебним лиценцама.

У Србији недостаје између 7.000 и 10.000 професионалних возача, процена је удружења превозника терета у међународном друмском саобраћају Међународни транспорт из фебруара 2022. године.

Како тврде, недостају возачи аутобуса и специјалних возила, а у ауто-школама кажу да недостаје и инструктора.

„Многи квалитетни и стручни инструктори одлазе у иностранство да раде као возачи, јер им се то више исплати“, каже Саво Сушић, власник ауто-школе Сушић из Београда, која послује већ 30 година.

Додатни притисак на ауто-школе створио је раст цена намирница и животних трошкова, који Србију и многе друге земље погађа од почетка пандемије, а убрзао га је рат у Украјини.

Како би задржали „оно мало кадра“, власници ауто-школа морали су да повећају плате инструкторима „за скоро 100 евра“, наводи Сушић за BBC.

А то је увећало и трошкове пореза и доприноса за плате запослених.

На поскупљење обука за возаче, наравно огроман утицај је имала и чињеница да је цена горива значајно порасла.

Скок цена горива у Србији била је „кап која је прелила чашу“, каже Милорад Гајић, власник ауто-школе М&М из Новог Сада, која ради 18 година.

„Поред повећања трошкова вођења школе и плата, када је гориво скочило морали смо да подигнемо цене како бисмо испунили све обавезе према држави“, наводи Гајић.

Влада Србије је у фебруару ограничила цене горива на рок од 30 дана а потом продужила важење одлуке до 30. априла 2022.

Највиша цена евро дизела може да буде 179 динара по литру, а бензина 171 динар по литру.

Почетком маја цена евродизела била је 202, док је цена бензина износила 180 динара по литру.

У приложеним ценовницима неких од ауто-школа у Новом Саду, можемо видети колико кошта основна обука за путничко возило и то без урачунатог лекарског предмета и курса прве помоћи.

Фото: PrtSc/autoskolamm.com


Фото: PrtSc/dunavmdm.rs

Фото: PrtSc/autoskolaformulab.com

Као што се може видети ове цене важе само за основну обуку и не укључују додатне часове као ни додатна полагања, тако да може и много више да кошта пут до возачке дозволе у Новом Саду.

Како је полагање за возачку дозволу нешто за шта се млади опредељују обично након пунолетства, јасно је да трошкове обуке ретко покривају сами. Обично су родитељи или други чланови породице ти који финансирају, обуку и полагање за возачку дозволу.

Иако су цене порасле, ово још увек може представљати повољан моменат за учлањење у ауто-школу, јер у зависности како од спољашњих, тако и од унутар-джавних фактора, цене возачке обуке би могле још да порасту.

 

Grad finansijski pomaže građanima koji žele da ugrade solarne panele

Преузмите андроид апликацију.