По окончању завршног испита малим матурантима следи бирање занимања и доношење одлуке о наставку школовања. Стручњаци поручују да је веома битно да се ускладе жеље и могућности уз напомену да ће свако дете уписати средње образовање.
За правилно доношење одлуке о томе коју средњу школу изабрати постоји низ фактора о којима би требало промишљати, каже педагог у Основној школи „Петефи Шандор“ Елвира Стефановић.
Да ли је одлука једног четрнаестогодишњака коначна у избору професије и који савети могу да помогну?
Иако школа има механизме како да помогне, односно препоручи образовни профил, ученик бира ону средњу школу где иде већина његових вршњака или која се налази у непосредној близини његовог дома.
Ретко се сагледавају могућности, односно поштују жеље једног четрнаестогодишњака који би требало да донесе коначну одлуку. Савети су добродошли онда када су детаљно сагледане дететове способности, објашњава Елвира Стефановић.
„Битну улогу имају родитељи да саветом и подршком помогну али не и да намећу своју жељу, а ту су и наставници који познају децу и могу да дају информацију више.
Јако је добро да школа пружа индивидуално саветовање, ако се ураде тестови способности и интересовања, потом се дају детету препоруке, а додбродошли су и савети особа из окружења које познају и дете а и занимања“ рекла је Стефановић.
Међутим, осим добронамерних савета родитеља и ближе околине, ипак одлуку доноси мали матурант. Да ли један осмак уме да одлучи?
„Кључна ствар је да дете спозна шта га интересује и шта жели, па ће потом лако доћи до жељене школе“.
Када ученик спозна шта га испуњава и шта жели, неопходно је одабрати средњу школу, односно гимназију, каже педагог Стефановић.
Потребно је, каже психолог и добро да дете одмери своје могућности и шансе за даље, сагледа и добре и лоше стране будућег посла, могућност запошљавања или даљег школовања.
Одлуку о будућем занимању и упису у средње школе мали матуранти започеће попуњавањем листе жеља. Према календару о упису у средње школе то се може учинити и електронски већ од 26. јуна, односно 3. и 4. јула одласком у школу.
Савет је да се попуни што више жеља на листи.
У време епидемије вируса корона и онлајн наставе професионална оријентација није била реализована онако како је то чињено у традиционалним условима наставе, каже педагог Елвира Стефановић.
Нису организоване посете средњим школама нити је било представљања образовних профила, што није услов за правилно попуњавање листе жеља.