Према најновијим статистичким подацима, међугодишње посматрано, више нема драстичног раста цена.
„Потрошачке цене у септембру 2023, у поређењу са истим месецом претходне године, повећане су за 10,2 одсто, док су у поређењу са децембром 2022. у просеку повећане за 6,7 процената. Цене производа и услуга личне потрошње у септембру 2023, у односу на август 2023, у просеку су више за 0,3 одсто“, наводи се у саопштењу званичне статистике.
Из најновијих статистичких података о инфлацији види се да, међугодишње посматрано, више нема драстичног раста цена. Односно, поскупљења постоје и даље, али тај раст цена је све мањи. Како из обрачуна за годину дана буде излазио период када су цене биле највише тако ће се инфлација смањивати.
Сада званична статистика показује да је међугодишњи раст цена хране 14,4 одсто, а био је и више од 30 процената.
Лидер по поскупљењима је и даље поврће с растом од 26,7 одсто, док је, на пример воће за годину дана поскупело само за 2,7 процената. У неком периоду лидери поскупљења су били млеко, сир и јаја с растом цена од око 40 одсто, а сад су та поскупљења, мерено међугодишње, упола нижа и износе 20,2 процента.
Месо је, на пример, у односу на прошлогодишњи септембар скупље 12,4 одсто, хлеб и житарице 10,2, уље и масти 5,7. Поскупљења се највише очитавају у категорији остали прехрамбени производи код којих постоји раст од 19,3 одсто.
Становање, вода, струја, гас и остала горива су на годишњем нивоу скупљи 12 процената, електрична енергија за домаћинства 14,8 одсто, гас 19,9, а најмање су поскупела чврста горива 0,9. Даљинско грејање је скупље 16,8 одсто.
Посматрано по главним групама производа и услуга класификованих према намени потрошње, у септембру 2023. године, у односу на претходни месец, раст цена је забележен у групама транспорт (1,8 одсто), ресторани и хотели (0,9), здравље и опрема за стан и текуће одржавање за по 0,5 одсто, становање, вода, електрична енергија, гас и остала горива (0,4) и у групама храна и безалкохолна пића и алкохолна пића и дуван за по 0,2 одсто.
Пад цена забележен је у групама рекреација и култура од минус 2,9 процената и комуникације од минус 0,1 одсто.
Преузмите андроид апликацију.