Почетна > Бизнис
Бизнис

И млади се пецају на преваре на интернету, не само пензионери

Ако је нека понуда на друштвеној мрежи исувише добра, онда сигурно није истинита.
Фото: Unsplash/Unsplash+

Док је уморна после посла Милица Ј. читала вести на телефону искочио јој је прозорчић из кога јој „њен” мобилни оператер нуди да, ако одговори на анкету од девет питања, улази у програм награђивања купаца у коме добија поклон од њихових спонзора, односно за један евро може да добије паметни телефон, рачунар, или самсунг телевизор.

„Запамтите 100 насумично одабраних корисника добило је ову позивницу, број поклона је ограничен, имате три минута и 59 секунди да одговорите на анкету…”

Све то је она урадила, а затим се појавио прозорчић у коме траже податке са банковног рачуна да она за тај један евро купи конкретно телефон, јер се од примамљивих понуда одлучила за то. Кад је уписала податке са картице искачући прозор је нестао као дух, тражила га је у телефону, али нигде га није било.

Ту се и она тргла. Позвала је кол-центар мобилног оператера у коме су јој рекли да та понуда није њихова. Има апликацију банке на телефону што јој је омогућило да одмах блокира картицу. Пошто се бојала да је не покраду ако је одблокира отишла је већ сутра у банку и наручила нову „пластику”.

Укратко Милица није претрпела „на добру понуду” никакву штету од овог „пецања” или на енглеском „фишинга”, ако се не рачуна трошак за нову картицу од 300 динара. На критике пријатеља да је била наивна правдала се да је била уморна, да јој је концентрација попустила, да су боје на „бренду” биле исте као ког мобилног оператера који јој бар једном недељно, истина порукама, шаље понуде за куповину… Кад се све мало боље погледа види се да је интернет адреса код превараната другачија, а посебан је куриозитет што је понуда била писана ијекавицом… али је трајала само три минута и ко да се посвети детаљима…

Пријатељи су јој рекли да нико ништа не даје за џабе и оно што кажу стручњаци за интернет преваре: ако је нека понуда исувише добра онда сасвим сигурно није истинита.

Преваре пензионера су посебна прича. Уоче је када од регуларног мобилног оператера добију вишеструко већи месечни рачун него иначе и сазнају да су се претплатили на услуге страних провајдера. Наравно да они то нису урадили, већ су негде грешком кликнули на садржаје који их занимају из области здравља, медицинских помагала који нису на страном језику, већ на српском. Преваранти тачно знају које садржаје они бирају па су им спремили клопку. Решење за то је да се њиховом броју, код мобилног оператера, ограничи приступ страним провајдерима.

Готово да нема никога ко некада није био жртва „фишинга”. Матрица је иста: преваранти узму познати бренд, направе копију домена, нешто најсличније, јер не смеју идентични и крену да „пецају”. Лажним представљањем дођу до личних података, лозинки и због тога треба пажљиво проверавати извор са којега понуде стижу.

U celoj Evropi fali automehaničara

Преузмите андроид апликацију.