Почетна > Србија
Србија

Гради се „мега фабрика“ батерија у Суботици

Компанија Al Pack из Суботице, која се бави производњом флексибилне алуминијумске амбалаже, не тако давно је саопштила да 2022. године отпочиње градњу фабрике литијум-јонских батерија, односно батерија за електрична возила.
Фото: Unsplash/Possessed Photography

Према објашњењу из компаније, у ту сврху је и развијена нова фирма ElevenEs, што је раније откривено за Biznis.rs, а у наредних неколико месеци ће се издвојити из Al Pack групације. Најава да се гради фабрика литијум-јонске батерије за електричне аутомобиле изазвала је велику пажњу, а посебно интересовање изазвало је које сировине и која технологија ће овде бити коришћена.

„Постоји велики број различитих формулација које се употребљавају код дизајна литијум-јонских батерија (ЛИБ). Укратко, у зависности од намене, потребне су другачије карактеристике“, објашњава за Политику оснивач и извршни директор компаније ElevenEs, Немања Микаћ.

Како додаје, тако неке батерије могу бити оптимизоване да имају велику густину енергије, неке да се брзо пуне или празне, и тако даље.

„У фабрици ће се за катодни материјал користити ЛФП – литијум гвожђе-фосфат. Батерије засноване на ЛФП технологији, за разлику од широко распрострањених батерија, не садрже кобалт и никл, што производњу чини одрживијом и чистијом. Ове батерије имају неколико пута дужи животни век, безбедније су, брже испоручују већу снагу и првенствено су намењене електричним аутомобилима, аутобусима, камионима, виљушкарима и другим возилима, као и складиштима енергије у вези са соларним електранама и ветропарковима“, навео је Микаћ.

С обзиром на то да нема ретких метала, кобалта и никла, производња је, како каже, једноставнија и јефтинија, па су оне опет и знатно чистије и одрживије. Њихова мана је, напомиње Микаћ, нешто мања густина енергије – имају мањи капацитет за исту масу, па се зато не могу користити у уређајима код којих је то кључно.

На констатацију да је директор ЕИТ-а изјавио да је предност за ову фабрику да се налази у близини Јадра, те да ли евентуално одлагање у издавању дозволе за почетак ископавања ремети нешто у плановима за отварање фабрике, он је напоменуо да суботички пројекат не зависи од реализације рудника Јадар. Како додаје, фабрика ЕлевенЕс ће свакако почети са производњом пре евентуалне изградње рудника, тако да је планирано да се катодни материјал набавља од проверених произвођача.

„Важно је напоменути да се између рудника Јадар, као потенцијалног добављача литијум-карбоната и наше фабрике, налази још једна фабрика за производњу катодних материјала, и она као сировину користи литијум-карбонат. У Србији тренутно не постоје капацитети за производњу катодног материјала. Трудићемо се и да у будућности сировине набављамо у складу са економским и социјалним критеријумима“, навео је Микаћ.

Што се безбедности фабрике тиче, он је напоменуо да је технологија потпуно чиста и да нема ризика по околину, те да су ризици исти или мањи од других фабрика које тренутно раде у Суботици у индустријској зони Мали Бајмок.

Како је најављено, фабрика ће се налазити на месту некадашње кланичне индустрије 29. новембар, на око 30 хектара, док ће под објектима бити 160.000 квадратних метара. Предвиђене капиталне инвестиције процењене су на око милијарду евра у наредних седам година, а до краја 2024. године требало би да достигну 550 милиона евра, уз додатна улагања у развој.

U Nacrtu zakona cenzus ostaje tri odsto, olakšice za manjine

 

Преузмите андроид апликацију.