Возачи обично мењају ауто на сваких 3 до 5 година. Ови значи да се процес куповине аута дешава два или више пута током једне деценије, а ризик од преваре је присутан сваки пут.
Платформа за проверу историје возила, carVertical, недавно је покушала да открије како преваре са километражом варирају од земље до земље.
Компанија је спровела истраживање на основу 900.000 историја возила урађених током 2021.
Резултати су показали предњачење у преварама километраже, али и нека друга открића која ће вас изненадити.
Враћена километража је најчешћа у централној и источној Европи
На основу података, ове преваре се најчешће дешавају у Летонији.
Више од 24 посто возила из ове земље проверених путем carVertical-а показују промене у километражи. Овај велики проценат показује да сваки четврти купац половног аута у Летонији вози ауто који је укаљан од стране криминалаца.
Друго место на листи превара везаних за очитавање километраже иде Румунији. Сваки пети ауто, скоро 20 посто возила проверених на сајту carVertical-а има овај проблем.
Ствари нису боље ни у другим балтичким земљама, како је Естонија на трећем, а Литванија на четвртом месту.
Русија и Украјина су такође у врху листе земаља са најчешћим преварама одометра.
Са друге стране, ситуација у неким земљама централне и јужне Европе изгледа много боље, али и најпоштенија тржишта се ипак суочавају са овим проблемом.
Свако десето проверено возило у Чешкој, Словачкој, Словенији, Хрватској и Србији има враћену километражу. Међутим, проценат ових возила достиже 12 одсто у Пољској и 14 посто у Мађарској.
Колатерална штета за европску економију
Главни за комуникације у carVertical-у, господин Матас Бузелис, напомиње да нетранспарентност у Европи кошта милијарде еура сваке године.
Куповином јефтинијих возила људи мисле да одлично пролазе, али заправо ће их поправке изаћи скупље у случају када возило има мутну историју коришћења.
„Главни извори половних возила за источну Европу су Немачка, Француска, Белгија, Холандија и Италија. Међудржавна куповина возила је најрискантнија јер у овим случајевима долази до највећег броја превара када причамо о километражи. Враћање километраже је такозвани ,“невидљиви злочин“. Према неким истраживањима, то производи економску штету од више од 9 милијарди еура на годишњем нивоу, и то само у Европи“, објашњава Бузелис.
Проблем је што власти не могу ефективно да прате криминалце који се баве овим видом преваре, а ту је и питање казне у случају лада се оваква превара установи.
Док су земље западне Европе познате по томе да изричу велике финансијске казне или чак и затворске казне за овај злочин, често нема довољно ресурса за решавање оваквих случајева у оквиру слабијих тржишта, где су ауто плацеви у просеку старији.
Возила са лажном километражом је много теже продати
2021. година је била изазовна година за аутомобилску индустрију због текуће кризе полупроводника.
Нико није желео да се отараси аутомобила који су изнајмили јер није било возила којим би га заменили.
Купци половних аутомобила настављају да се боре јер је приметан недостатак беспрекорних аутомобила на тржишту половних аутомобила.
Према carVertical-у, 2022. година ће наставити да нас мучи са истим проблемима до краја године. Бузелис истиче колико је важно да се провери историја аутомобила сваки пут када купујете половно возило.
„Истина је да уз све поремећаје у ланцу снабдевања у последњих неколико година, беспрекорна возила су малобројна. То, међутим, није добар разлог да купите било шта. Провера историје може отклонити многе уобичајене преваре на које ћете наићи на тржишту, а превара са километражом је међу најчешћим.“
Не само да су возила са преварама на километражи теже и скупља за одржавање, већ их је и веома тешко продати по оригиналној цени или чак јефтиније.
Према речима стручњака за аутомобиле, купци често на крају преплате аутомобиле са нетачним очитањима бројача километара и до 25 посто.
А како транспарентност на тржишту буде расла, продаја таквог аутомобила ће бити све тежа.
Преузмите андроид апликацију.