Почетна > Живот и стил
Живот и стил

Где греше власници када остављају мотоцикл да презими?

Покрити мотоцикл лепо звучи, али није увек корисно. Корисно је само ако то урадимо на исправан начин.
Фото: Pexels/Alex Umbelino

Припремајући мотоцикл за зиму, власници праве један или више пропуста који мотоциклу више штете него што користе.

Сајт Половни аутомобили скреће пажњу на најчешће такве грешке и решења.

Паркирање неопраног мотоцикла

Прање није само ствар естетике. Истина је да мотоцикли не воле воду, али исто тако не воле ни прљавштину. Ради се о томе да што прљавштина дуже стоји, касније се теже пере. Тако настају контаминације фарбе, односно лака, флеке на алуминијумским деловима и томе слично. Корекције често захтевају коришћење професионалних наменских средстава за деконтаминацију.

Ово поготово важи за инсекте који су били жртве брзине током вожње. Није реткост да се чак ни хемијом не могу опрати са ветробрана и фарова ако се не уклоне дуже време. Власници касније, трљањем направе још већу штету у виду ткзв. “сwирлова,” а то су ситне кружне огреботине које се виде под одређеним углом на светлости.

Дакле, крај сезоне је дефинитивно време да се мотоцикл темељно опере. За овај посао издвојите мало више времена и набавите средства за уклањање инсеката и наменски шампон. Никако детерџенте за судове или друге кухињске одмашћиваче. Немојте “бацати” паре на наменска средства за мотоцикле. Можете применити и козметику за аутомобиле.

Мотоцикли који су заштићени бар минимално, средством за пластику и обичним воском, далеко су отпорнији, лакше се перу и задржаће изглед “свежег” дуго година.

Зимовање акумулатора у мотоциклу

Акумулатори, поготово они за мотоцикле, изузетно су осетљиви на хладноћу. Оставите ли чак и нов акумулатор у хладном, тешко да ће доживети пролеће. Да, можда ће бити довољно да се само допуни, али таква пражњења скраћују већ кратак радни век акумулатора.

Шта треба да урадите? Акумулатор извадите из мотоцикла и одложите га на место где ће бити на собној температури. Напомена, не близу грејних тела, на бетон и на местима где је у домашају деце.

На пролеће, пре монтирања акумулатора, исти однесите у неки од многобројних радњи које продају и сервисирају акумулаторе. Тражите да се провери исправност акумулатора и да се допуни. Чак и фаличан акумулатор ће успети да стартује мотор, али може да откаже у потпуности било када. Обично кад сте негде далеко од куће.

Замена уља на пролеће

Уље у мотору се мења непосредно пре одлагања мотоцикла за зиму, а не на пролеће. Иако лепше и логичније звучи да се сипа ново уље у новој сезони. Дозволите да објаснимо зашто.

Моторно уље поред подмазивања има и друге улоге. Хлади, чисти и сакупља нечистоће. Колико ће бити прљаво не зависи само од километраже, већ и од начина употребе. На пример, градска вожња која подразумева пуно хладних стартова и кратких релација је можда и најтежи изазов. Те кратке вожње стварају кондензацију која касније нема довољно дуге вожње и топлоте да испари. Како је агрегат хладан, а вози се моторни рачунар шаље богатију смешу горива и ваздуха. Богатија смеша, односно гориво разређује уље и ствара гареж која остаје у уљу. Управо због тога настаје корозија унутар агрегата и наслаге.

Решење је једноставно, пре него што оставите мотоцикл да зимује, загрејте агрегат, замените уље и оставите га да мирује до пролећа.

Стартовање мотора зими без разлога

Стартовати мотоцикл без намере да се вози у току зиме је само штета. Мада људи правдају подмазивањем, буђењем акумулатора и сл. митовима.

Зашто је штета? Највећи удар на акумулатор је када покреће електро стартер. Ништа нисте урадили сем што се изложили акумулатор беспротребном напору, а који се при том неће “допунити”. Уколико сачувате акумулатор као што смо горе у тексту описали, на пролеће ће упалити као да је јуче дошао са туре од 1000 километара.

Стартовање да се агрегат подмаже и загреје, такође нема смисла. Уље оставља заштитни филм. На кратком периоду од пар месеци колико траје зима код нас, то је сасвим довољно да делови не остану суви.

Лабораторијски је доказано да велики проценат потрошености агрегата долази заправо од хладног старта пре него од километраже. Ова тема заслужује засебан текст, али ево укратко због чега:

Густо хладно уље не може да допре одмах у довољној мери до свих деловаТемпературне варијације, нагли пораст температуре хладних делова због природе ширења и скупљања на хладном и топлом појачавају трошење делова. Може довести и до микро пукотина. Типичан пример на главама дизел аутомобила који се возе на кратким релацијама.Хладни ваздух је гушћи од топлог, па тако немамо идеално сагоревање што опет утиче на трошење делова.Већ поменуто стварање кондезације, односно влаге. Отуда вам пара из ауспуха и капљице воде. Влага ствара корозију. Влага уједно и брже “разбија уље”.

Савет: замените уље, стартујте мотор одмах након замене, угасите и не дирајте до пролећа док не кренете у вожњу. Наравно, хладни стартови су свакодневница, али није нужно упражњавати их без потребе као у случају паљења зими. Квалитетна уља, поготово естарска у великој мери могу да заштите агрегат током нормалне свакодневне употребе.

Покривање мотоцикла ћебадима и чаршавима

Покрити мотоцикл лепо звучи, али није увек корисно. Корисно је само ако то урадимо на исправан начин, који описујемо у наставку.

Мотор који је покривен не сме да буде прљав. Зато што ће покривка, поготово ако је мотоцикл напољу, трљати прљавштину што ће се понашати као ситна гранулација шмиргле.

Покривка мора бити паропропустна. Односно, да сва влага може да прође у атмосферу како не би била заробљена око мотоцикла. Тако настају површинске корозије шрафова, лоши електрични контакти, итд.

Дакле, покрите чист мотор, не скидајте покривку до пролећа и водите рачуна да је материјал паропропустан. Нису исте фолије за напоље и унутра. То обавезно потражите на декларацији покривке, односно цираде.

Празан резервоар је подложан корозији

Мотоцикл треба да презими са резервоаром напуњеним до чепа. Што је више ваздуха уместо горива, то је резервоар подложнији корозији унутра. Знајте да нема ништа горе од прљавог резервоара који ће увек зачепљивати дизне или карбураторе.

Уколико имате карбураторе, испустите бензин из лончића. Битна ствар код мотоцикла са карбураторима, јесте да су славина горива и игле карбуратора у исправном стању. То предуслов да вам бензин не би процурео у цилиндре.

Преузмите андроид апликацију.

Ознаке