У 2021. години сваки пети нови аутомобил продат у Европи је био електрични. Међутим, ово је тек почетак, јер електрични аутомобили ће у наредним годинама доживети још већу експанзију, што ће изазвати нагли раст потражње за пуњачима, а тиме и за електричном енергијом.
Процене су да ће се број станица за пуњење повећати на 65 милиона до 2035. године, а већина ће бити смештена у приватним кућама. Развој мреже опште доступних пуњача мора да се убрза, што ће бити поткрепљено поједностављењем поступака, а препоручује се уједначавање стандарда за пуњење електричних аутомобила и плаћање електричне енергије.
Светски див на пољу саветовања и ревизије ,,ЕY“ заједно са Синдикатом електропривреде ,,Eurelectric“ су објавили извештај о утицају развоја електромобилности на стање електроенергетске мреже у Европи. Нагли раст броја електричних аутомобила на европским путевима постаје стварност. То произлази из прописа ЕУ и одредби појединих држава чланица. Све строжи стандарди чистоће издувних гасова, системи квота и општинска политика – доприносе развоју електромобилности. Према прошлогодишњем извештају до 2027. аутомобили с унутрашњим сагоревањем постаће скупљи од електричних, што ће изазвати бум у потражњи за електричним.
Каква је будућност електричних возила у Србији прочитајте ОВДЕ.
Стручњаци из ,,ЕY“ процењују да, иако је продаја аутомобила с нултом емисијом у Европи већ премашила почетне прогнозе, тек смо на почетку револуционарних промена. Очекује се да ће се до 2030. године број електричних аутомобила повећати са садашњих 5 милиона на 65 милиона, те се удвостручити у следећих 5 година, достигавши 130 милиона 2035. године. Брзи раст броја електричних возила на путевима ће пропорционално повећати потражњу за електричном енергијом и станицама за пуњење. Стручњаци ,,ЕY“ наводе бројку од 65 милиона – толики број станица за пуњење ће бити потребан 2035. године, од чега 9 милиона ће бити на јавним станицама. Уједно, извештај потврђује да лавовски удео инфраструктуре јесу и биће места за кућно пуњење.
Процењује се да ће потражња за електричном енергијом расти за 30% у наредним годинама, чиме ће достићи ниво од 200 ТWh до краја деценије. Поред овога, стручњаци сматрају да електрични аутомобили неће преоптеретити електричну мрежу, иако нагло повећање броја пуњача представља озбиљан изазов. Поготово јер се врхунац потражње за енергијом за возила поклапа с укупним врхом потражње за електричном енергијом.
Оптимизам је инспирисан савременим технолошким решењима и алатима за напредну анализу података, а аутори извештаја виде прилику за проширење функционалности самих електричних аутомобила. Једна од њих је технологија од возила до мреже, захваљујући којој су електрични аутомобили својеврсни ,,power bank“ – дању могу да снабдевају кућу струјом, а ноћу да се допуњују, када се потражња за енергијом смањује.
За јавне пунионице добро решење су соларни панели повезани са складиштењем енергије, који могу да напајају тачке на аутопутевима и брзим путевима где постоји мањак у мрежи с довољном снагом за напајање станице за брзо пуњење. Права револуција могло би да буде бежично пуњење возила током вожње.
Obezbeđena sredstva za subvencionisanje kupovine električnih automobila
Преузмите андроид апликацију.