Министарство здравља је у протеклом периоду урадило низ корака како би уредило процес дигитализације здравља у Србији, а колико је дигитализација значајна говори и податак да су само у децембру 2023. године радом електронских сервиса и кроз извештајну платформу идентификоване уштеде на националном нивоу у износу од 212.981.979,00 динара.
Помоћник министра здравља за дигитализацију Ђуро Радовић рекао је да у последња два месеца донет Закон о здравственој документацији и евиденцијама у области здравства, који у потпуности регулише процес дигитализације у здравству и којим је предвиђено интегрисање будућег републичког интегрисаног здравственог информационог система који ће обухватити све субјекте у области здравства.
„Кад кажем све субјекте, мислимо првенствено на здравствене установе које имају своје локалне информационе системе, ту је онда и Министарство здравља које има своје сопствене регистре које води, такође ту су и Батут, РФЗО, као и коморе здравствених радника као и остали субјекти који обављају делатност у области здравства као што су војне здравствене установе и приватно здравство“, рекао је Радовић.
Он подсећа да тренутно Министарство здравља покрива различите услуге.
„Интеграцијом локалних система ка грађанима у смислу еЗаказивања услуге која може на електронски начин путем телефонског позива да се закаже одређени преглед код изабраног лекара или лекара специјалисте, такође имамо услуге као што су еРецепт и услуга еБоловање, ту су и одређене услуге као што је еБеба као што је еПотврда о смрти и слично“, рекао је он.
Од услуга које се пружају Радовић је навео еЗаказивање, услугу којој грађанин директно приступа, еРецепт – којој индиректно грађанин индиректно приступа када дође код изабраног лекара који преписује терапију самом пацијенту, еБеба – где приликом рођења детета грађанин не мора да одлази директно у општину да пријави новорођену бебу већ се то ради директно из породилишта, еПотврда – о смрти и друге услуге.
Према његовим речима те услуге тренутно користи од око милион и по грађана и додаје да верује да ће у наредном периоду тај број расти поготово што је у плану једна велика промоција дигитализације у здравству будући да нови Закон предвиђа и централну компоненту – еКартон где ће сви медицински подаци свих грађана Србије бити чувани на једном месту централизовано.
„Наравно, својим подацима ће сваки грађанин моћи да приступи, моћи да види ажурност података приступу од стране лекара, такође све податке ће моћи искључиво да види само изабрани лекар тог пацијента и остали лекари на које је пацијент упућен“, рекао је он.
Истиче да је идеја Закона да се ниво безбедности података подигне на виши ниво, што ће се постићи централизацијом података и смештањем свих података у Државни дата центар.
„На овај начин, за разлику од тога како је раније функционисало, свака здравствена установа имала импровизоване сервер сале на којима је чувала податке на тим импровизованим серверима. Сада по први пут ћемо имати на једном месту све податке о којима брине држава“, рекао је он.
Објашњава да се на тај начин грађанима штеди максимално време с обзиром да више не морају да иду по два, три пута код истог лекара специјалисте првенствено да би заказао термин, други пут на преглед, трећи пут да носи анализе.
„Значи, све ће ово бити обухваћено кроз један поступак дигитализацијом где ми унапред знамо заказан термин, унапред знамо да ли је потребна лабораторија као и резултати лабораторијских анализа ће бити достављени лекару специјалисти или изабраном лекару благовремено“, рекао је Радовић.
Он је казао да је Законом предвиђено да се у Републички интегрисани здравствени информациони систем интегришу првенствено војни осигураници, којих има око 100.000 а затим и приватно здравство будући да се велики проценат популације лечи искључиво у приватним здравственим установама.
„Новим Законом о о здравственој документацији и евиденцијама у области здравства првенствено грађани ће имати комплетну здравствену документацију доступну на једном месту, чувану у државном Дата центру. На овај начин, у било ком тренутку могу да имају увид приступа у сопствену здравствену документацију. Такође, поред грађанина, комплетној документацији ће приступати и изабрани лекар који ће моћи да види податке о свом пацијенту, као и сваки лекар специјалиста код којег пацијент буде упућен“, рекао је Радовић.
На тај начин ће се смањити трошкови у виду непотребних папира и заказивања термина где је пацијент морао да иде и више пута код лекара специјалисте.
Када се ради о установама, могу да виде комплетну документацију која је настала у тој установи за све пацијенте док друга установа не може, а захваљујући Закону сви подаци ће се униформисати и консолидовати тако да имамо једну стандардну, униформисану структуру у целом здравству Републике Србије, појаснио је Радовић.
„У Закону је дефинисано да еКартон и комплетан РИЗИС (Републички интегрисани здравствени информациони систем) почиње са радом 1.1. 2025. године. Наравно, до тада је остало још доста посла у виду самог дефинисања архитектуре информационог система, као и имплементације система“, закључио је Радовић.
Подсетимо, процес дигитализације део је свеукупног процеса реформе јавне управе у Србији која се спроводи уз континуирану подршку Европске уније.
Vučić danas obilazi radove na obnovi kreativno-inovativnog centra „Ložionica“
Преузмите андроид апликацију.