Нови Сад је један од најразвијенијих градова у Србији када је у питању бициклизам, што потврђује преко 100 километара изграђених бициклистичких стаза. Управо због великог броја стаза и структуре града, више од 40.000 Новосађана користи бицикл као примарно превозно средство.
Само у протеклој деценији у Новом Саду је изграђено 55 километара нових бициклистичких стаза у вредности од 545 милиона динара, а санирано је преко 13 километара већ постојећих стаза. Будући да се град сваке године инфраструктурно развија, у плану је да се гради још стаза, како би се град растеретио путничких и теретних возила, како би се разредиле гужве у саобраћају и можда најважније, како би Новосађани удисали чистији ваздух.
Бициклистичка стаза Нови Сад-Бегеч
У јулу 2023. године завршена је и најдужа стаза, која је предвиђена да се уради 2023. године. У питању је трећа фаза изградње бициклистичке стазе Нови Сад – Бегеч, на деоници од Улице Симе Матавуља до Дунавске улице у Футогу.
Овим је уређено 10,5 километара бициклистичке стазе – односно изграђене су нове стазе од Улице Симе Матавуља ка Футогу, у дужини од 6,7 километара и постављена је саобраћајна сигнализација на већ постојећој бициклистичкој стази дужине 3,8 километара, до Дунавске улице у Футогу.
Реч је о стази која је део међународне руте ЕуроВело, која прати Дунав и протеже се преко 3.600 километара пролазећи кроз 10 европских држава, укључујући и Србију и коју заједнички финансирају Град и Покрајина са 170 милиона динара.
Бициклистичка стаза уз канал ДТД
Крајем августа 2023. године започети су и радови на изградњи прве деонице бициклистичке стазе уз канал ДТД, која се простире од Булевара Европе до моста ка Ирмову. Прва деоница је дуга 9,6 километара и за њу је издвојено 213 милиона динара, док је планирана укупна дужина стазе која ће се простирати до Ченеја, 20,2 километра.
Бициклистичка стаза на Мосту слободе
Бициклистичка стаза на Мосту слободе један је од најпопуларнијих и најизгласанијих предлога грађана на платформи ТвојГрад, где Новосађани гласају за пројекте који су им најпотребнији.
Извршење овог пројекта планирано је у будућности, а програмом уређивања грађевинског земљишта планирана су средства од 3 милиона динара за анализу увођења бициклистичког саобраћаја на Мосту слободе.
„Зелена“ бициклистичка стаза између Петроварадина и Беочина
На јавној презентацији Покрајинског секретаријата за урбанизам и заштиту животне средине у јуну 2023. године представљен је пројекат који предвиђа претварање пруге Петроварадин – Беочин у бициклистичку „зелену“ стазу.
У дужини од 17 километара, пруга која се не користи од 2007. године могла би да постане бициклистичка стаза, а од Петроварадина, стаза би прошла кроз Сремску Каменицу, Лединце, Раковац и завршила би се код бивше железничке станице у Беочину.
Градске власти нису само уложиле инфраструктурне напоре како би обезбедили Новосађанима здравији живот и чистији град, већ су подстакли куповину двоточкаша, субвенцијама за бицикле.
Нови Сад је пионир у субвенционисању. На предлог Новосадске бициклистичке иницијативе 2020. године је постао први град у Србији који је почео са субвенционисањем куповине бицикала за своје суграђане, како би подстакао Новосађане да активније користе ово еколошко и одрживо превозно средство.
У 2021. години за ту сврху издвојено је 18 милиона динара, у 2022. години за исту намену издвојено 20 милиона динара. У те две године помоћ при куповини новог бицикла добило је скоро 3.500 грађана.
Лета 2023. године поново је издвојено 20 милиона динара, а на конкурс се пријавило чак 9.200 Новосађана, од којих је 1.467 и добило новац за нов бицикл.
По узору на европске градове, услед негативних последица климатских промена и борбе за здраву животну средину, у Новом Саду од 2010. године постоји „NSbike“ систем који омогућава суграђанима и туристима изнајмљивање бицикала за целодневну вожњу градом.
Жељни вожње могу да изнајме бицкле на 11 места у граду и то по веома повољним ценама.Станице НС бике система су код главног улаза на Штранд, код Железничке станице, Српског народног позоришта, у Кампусу Универзитета, у Руменачкој улици, улици Јована Дучића, Балзаковој, на углу Подгоричке улице и Народног фронта, у Прерадовићевој улици у Петровардину и на Београдском кеју, на углу са улицом Марка Миљанова.
Систем је аутоматизован, те корисници могу да раздуже бицикл након вожње на најближој станици.
На све наведене начине Нови Сад поспешује бициклизам и нема сумње да уколико се настави радити овим темпом, наш град ће бити налик Амстердаму, Копенхагену и другим европским градовима који су препознатљиви по својој бициклистичкој култури.
Преузмите андроид апликацију.