Почетна > Нови Сад

Нови Сад Новосадске приче

Да ли знате када је стигао први аутомобил на новосадске улице и ко је био његов први власник?

Нови Сад је непресушна тема када је његова историја у питању. Тако је и саобраћај у Новом Саду добио велику пажњу.
Фото: PrtSc/Wikimedia Commons/AlfvanBeem

Наиме писали смо, од старе железничке станице, првих трамваја, првом превозу Новосађана градским аутобусима, развоју саобраћаја на улицама града уопштену, настанку Градског саобраћајног предузећа па до развоја новосадског ваздухопловства.

Данас је на реду тема која приказује некадашњи градски живот у правом смислу те речи.

Први аутомобил стигао је у град давно и наравно, не као данас да ауто може свако да себи приушти, стигао је у руке некоме ко је био у то време довољно богат да би га себи могао приуштити.

Такође, занимљивост је и да је Нови Сад био један од неколико градова у Европи где се могао видети аутомобил.

Погађајте која година је била у питању и ко је био први власник возила?

Први аутомобил на новосадске улице стигао је 1900. године. 124 године касније на новосадским улицама је безброј аутомобила, али тада, на самом почетку новог века, ово је била револуција, као и ствар престижа.

Власник првог новосадског аутомобила био је Стеван Адамовић. Адамовићеви су били познати у високим круговима Новог Сада, као угледна новосадска породица која се бавила производњом вина, а по њима је назван чак и један део града (Адамовићево насеље). Иначе, Стеван је био доктор права, градоначелник Новог Сада у једном периоду, од 1920. до 1921. године, као и посланик Велике народне скупштине Војводине.

Аутомобил који је први пут виђен у Новом Саду био је марке „De dion-Bouton“. Занимљивост је да је овај аутомобил кошао око 6000 франака, а купљен је у Паризу. Адамовић га је добио на поклон од своје баке.

Иначе, у Музеју аутомобила у Београду, ова модел аутомобила је и најстарији приказани аутомобил у колекцији. Познати чувени француски модел аутомобила под називом „De dion-Bouton“ производио се од 1883. године до 1953. године. У том периоду аутомобил је мењао свој изглед, од троточкаша – којих је произведено свега 20 модела, а данас постоји само пар, па до четвороточкаша са двобрзинским мењачем.

Нови модел четвороточкаша представљен је на почетку 20. века и представљао је посебну класу где је путник био окренут ка возачу, а свега неколико година касније ће се унапредити и задобити изглед који памтимо из многих филмова и серија, где возач управља аутом, а путници седе иза и гледају у возачева леђа.

Овај аутомобил касније су себи приуштили и породица Дунђерски.

Занимљиво је да је поред Париза, Беча и Пеште, Нови Сад био четврти град у коме се могао наћи овај модел, са паљењем на електрични погон. 

Развој аутомобилског саобраћаја на улицама града дешава се два пута у 20. веку, једном након Првог светског рата, од 1920. година, а други пут у другој половини 20. века када креће масовна производња разних модела аутомобила.


Iako danas izgleda pomalo oronulo, ova zgrada jedan je od lepših primera art deko stila gradnje u Novom Sadu

Преузмите андроид апликацију.