На тржишту половних аутомобила у Србији, веома су пожељни аутомобили старости 3 до 5 година. Чињеница да су таква возила имала само једног власника често повећава њихову привлачност и вредност, док их истовремено нижа цена чини пожељном опцијом за возаче који пазе на буџет. Да не помињемо како многи од њих још увек нуде гаранцију, најновије технологије, елегантан дизајн и удобност.
Док људи претпостављају да ће куповина новијег возила заштитити од преваре са километражом, истраживање које је спровела компанија за обраду података о аутомобилима „carVertical“ открива да многи аутомобили старости до 5 година у Србији имају враћену километражу.
Возила која су имала само једног власника нису заштићена од преваре
Иако људи више воле возила која су имала једног власника, 7,9% свих аутомобила старости до 5 година који су проверени на „carVertical“ у Србији имало је враћену километражу, што значи да возачи морају бити опрезни када траже половно возило.
Највећа шанса да се набави аутомобил са промењеним бројачем километара је када се возило увезе из иностранства. Током међународних трансакција, подаци о бројачу километара често се губе. Будући да различите земље не размењују детаље о трансакцијама, преваранти могу да измене очитавања бројача километара без ризика да буду ухваћени.
Иако овакву врсту преваре углавном изводе криминалци који се специјализују за увоз половних аутомобила и затим остварују профит продајом, и приватни продавци могу одолети искушењу да се баве илегалним активностима.
„Неки купци нових аутомобила узимају возила уз сагласност да не пређу одређену километражу како би добили боље финансијске услове или смањили своје месечне рате. Међутим, преваранти обично игноришу те споразуме и једноставно враћају бројач километара уназад како би изгледало да су се придржавали правила која су договорили“, каже Матас Бузелис, аутомобилски стручњак из „carVertical“ компаније.
Готово сваки шести Опел до 5 година има лажирану километражу у Србији
Опел аутомобили који су имали само једног власника у Србији најчешће имају промењену километражу – 15,3% свих модела старости до 5 година имају враћену километражу. Порше (14,8%), Рено (11,3%), Фиат (9,2%) и Ауди (8,9%) нису много заостајали.
У потрази за половним аутомобилом, возачи обично преферирају возила са мањом километражом. Према подацима до којих је дошао „carVertical“, просечан аутомобил у Србији има 45.207 км на бројачу километара након 1 године употребе, 95.515 км након 3 године, и добрих 141.636 км након 5 година. Ово објашњава зашто неки преваранти могу бити склони мењању километраже возила да повећају његову вредност.
„До значајног повећања километраже аутомобила обично долази током прве године након напуштања салона. Потпуно нови аутомобили обично су бољи за дуже вожње, јер је гаранција произвођача савршено осигурање да ће у случају проблема на путу све бити решено“, објашњава Бузелис.
Смањена километража доводи до брзог опадања вредности
Иако возачи преферирају возила која су имала једног власника, то не елиминише ризик од куповине аутомобила са промењеном километражом или скривеним манама. Стручњаци из индустрије саветују купцима да не журе са куповином и да пажљиво прегледају жељено возило.
Овај процес обухвата проверу историје аутомобила, обављање пробне вожње и преглед возила у овлашћеном сервису. Ове мере треба примењивати без обзира на старост или километражу аутомобила.
Процењује се да аутомобил са промењеним бројачем километара може на крају коштати купца и до 25% више. Међутим, када мрачна прошлост изађе на видело, његова вредност при продаји пада. Као резултат тога, нови власник не само да плаћа више, већ може добити мање када аутомобил касније буде продавао. Осим тога, ову ситуацију може отежати и непланирана потреба за одржавањем.
Преузмите андроид апликацију.