Председник Србије Александар Вучић недавно је обелоданио да Србија води озбиљне преговоре са Француским произвођачем борбених авиона Дасаулт о куповини његових авиона Рафал Ф4-Р. Србија је по речима председника Вучића заинтересована за куповину једне ескадриле (12-14) потпуно нових авиона Рафал Ф4-Р, као и једне ескадриле половних у конфигурацији Ф3-Р.
Ови авиони би требали да замене авионе Руске (совјетске) производње у саставу Српског ратног ваздухопловства, МИГ 29, којима ресурси истичу до 2030. године. Тада би они већ постали застарели и њихова даља модернизација постала би немогућа и не исплатива.
Рафал ФР4 је вишенаменски двомоторни, борбени авион 4++ генерације. Спада у сам светски врх борбених авиона 4 плус генерације.
Иако прво место у овој жестокој конкуренцији, деле Амерички Ф-15 и Руски Сухој СУ 35, Рафал не заостаје много за њима. Наиме многи тврде да заузима друго место заједно са још једним Европским борбеним авионом- Еуро фајтер (Тајфун). Србија такође преговара са Великом Британијом управо о куповини једне ескадриле Тајфуна.
Рафал служи као ловац бомбардер, што значи да може да врши нападе на циљеве у ваздуху и на земљи.
Одликује га врхунска аеродинамика и електроника. Способан је да делује у свим временским условима, по циљевима на земљи и ваздуху. Поседује 14 подвесних тачака на које се каче пројектили ваздух-земља, ваздух-ваздух, против радарске ракете као и против бродске ракете. Може да носи вођене и невођене бомбе за ударе по земаљским циљевима.
Може да носи додатне танкове за гориво, као и да се танкује у ваздуху. Овај авион такође може да понесе и нуклеарни пројектил, што га чини јединственим.
Рафал поседује савремени АЕСА радар домета до 300км који може да прати 40 циљева и гађа 4 истовремено. Једно од његових најубојитијих оружија је ракета “Метеор” домета до 180км. Способан је да понеси 9.500 килограма терета и убојних средстава приликом полетања.
Иако још није потписан уговор о куповини, скоро сигурно је да ће бити потписан најкасније до краја године. Произођачу ће требати готово сигурно 3-4 године да га испоручи. Ово представља прави тектонски поремећај у Српском ваздухопловству које се до сада ослањало искључиво на руске односно совјетске авионе. Последњи авион западне производње који је Србија(СФРЈ) користила био је Амерички Ф-86 сејбер који је набављен крајем педесетих. Србија ће морати да прилагоди летачко особље као и механичаре за овај нови авион.
Зашто западни а не Руски авиони?
У светлу данашњих сукоба Русије и Украјине и све веће нетрпељивости запада према Русији, готово је немогуће набављати Руске ситеме без да се изазове гнев западних земаља и НАТО-а. Запад је увео читав низ санкција Руској федерацији а одређен вид санкција би добила и Србија, ако би се одлучила за куповину Руских авиона. Притисци којима је Србија свакодневно изложена од стране запада због Космета и не увођења санкција Русима само би се интензивирали и умножили.
Такође се поставља питање да ли би их Руси могли допремити до Србије и како би Србија набављала резервне делове и вршила ремонт? Слично искуство имали смо због санкција из деведесетих година прошлог века, када су због санкција и немогућности ремонта, наши МИГ 29 авиони једва били у летном стању…
Српски “против” Хрватских Рафала
Без пуно детаљисања у случају куповине наши Рафали били би бољи од Хрватских. Србија жели да купи 12 нових у Ф4Р стандарду, док је Хрватска купила половних 12, старих између 12-15 година и у слабијој верзији Ф3Р. Верзија коју Србија жели да набави има много бољу електронику, нове системе и могућности, бољи радар већег домета и бољих перформанси као и савременије и далекометније ракете…
Цена
Уговор још није потписан, па је рано говорити о цени. Такође не знамо да ли ће авиони имати додатну опрему, какве ће ракете и пројектили бити, да ли ће постојати попуст приликом куповине. Оно што знамо је да су Хрвати својих 12 половних Рафала платили 1.2 милијарде евра, односно око 100 милиона по апарату…
Преузмите андроид апликацију.