Иако су дипломатски односи наше земље и Народне Републике Кине успостављени 1955. године, тек 2016. године они су подигнути на ниво свеобухватног стратешког партнерства. Захваљујући унапређењу политичких и економских односа двеју земаља, данас се Нови Сад, и наша земља, убрзано инфраструктурно развијају и оснажују.
Република Србија препознала је значај кинеске иницијативе за сарадњом са државама централне и источне Европе, као и значај иницијативе „Појас и пут“, којом се посредством Кине инфраструктурно повезују и умрежавају Азија, Европа и Африка.
То је надаље допринело да наша земља буде једна од ретких која добија кинеске зајмове под преференцијалним условима, а који су омогућили реализацију бројних пројеката који доприносе просперитету Републике Србије.
Осим тога, на овај начин, наша земља је добила и шансу да се при реализацији пројеката од државног значаја примењују кинеске технологије, умеће и знање, које у области инфраструктурног развоја далеко превазилазе домете свих европских компанија.
НР Кина једна је од држава, које поред економске подршке нашој земљи, пружа и снажну подршку нашем територијалном интегритету и суверенитету, не признавајући тзв. Косово.
Подршком из НР Кине у Новом Саду се у овом тренутку реализују чак три пројекта од националног значаја. Ради се о изградњи „Фрушкогорског коридора“, градњи брзе пруге од Новог Сада до Келебије, и градњи обилазнице око Новог Сада са мостом преко Дунава.
Фрушкогорски коридор
Првог маја 2021. године отпочета је градња брзе саобраћајнице државног пута IБ-21 Нови Сад- Рума (свима познатијe као „Фрушкогорски коридор“), на основу кинеског кредита укупне вредности 606 милиона евра. Извођач сложених радова у овом пројекту је кинеска компанија „China Road and Bridge Corporation“.
Дужина ове саобраћајнице ће бити 47,7km, са четири коловозне траке, ширине по 3,5 km, без зауставних трака, а дозвољена брзина кретања биће од 50 до 100km/h.
Траса Фрушкогорског коридора подељена је на четири деонице, а будући тунел кроз Фрушку гору биће најдужи тунел у нашој земљи, дужине 3,5km.
У склопу овог коридора, Нови Сад ће добити још један (пети) мост преко Дунава, дужине 1,8km, који ће повезати Петроварадин и Ковиљ.
О значају овог пројекта од националног значаја, писао је наш портал.
Брза пруга Нови Сад – Келебија
Након градња деонице брзе пруге Нови Сад – Београд, која је пуштена је у рад у марту месецу 2022. године, у току је градња и деонице брзе пруге од Новог Сада до граничног прелаза Келебија са Мађарском.
Оба пројекта биће део међународне брзе пруге Београд – Будимпешта, која се сматра једним од најважнијих инфраструктурних пројеката у Европи у оквиру глобалне иницијативе „Појас и пут“, а на основу заједничког договора НР Кине, Мађарске и наше земље.
У финансирању целокупног пројекта од Београда до Келебије поред средстава из републичког буџета, укључена су и средства из руских и кинеских кредита.
Након завршетка радова на целокупној дужини брзе пруге, грађани Новог Сада ће стизати у Будимпешту за нешто мање од три сата брзе вожње.
Деоница брзе пруге од Новог Сада до Келебије износи 108km, а гради се средствима обезбеђеним из кинеског кредита у износу од око 1,2 милијарде долара.
Радове на овој деоници изводе кинеске компаније „China Railway International Company“ и „China Communications Construction Company“.
У оквиру овог пројекта биће изграђен или реконструисан велики број железничких станица, као и пратећа инфраструктура (мостови, надвожњаци, подвожњаци и др.) чиме ће целокупна деоница добити нови сјај најмодерније примењене технологије и технике градње.
Градња четвртог моста у Новом Саду у продужетку Булевара Европе
Још један пројекат од националног значаја добио је наш град – градњу обилазнице око Новог Сада са мостом преко Дунава на државном путу IIА реда број 111. Средства за овај пројекат обезбеђена су у републичком буџету, а извођач радова је једна од најбољих светских компанија која се бави изградњом комплексних инфраструктурних пројеката: „China Road and Bridge Corporation“.
Кинеској компанији поверен је захтеван посао на изградњи моста дужине 2,4km, од којих је чак 800m изнад површине Дунава. Пројекат обухвата и градњу приступних саобраћајница.
Завршетак радова се очекује се крајем 2025. године.
Мост у продужетку Булевара Европе неопходан је за растерећење и неометано одвијање саобраћаја у другом по величини граду у нашој земљи, и то управо на месту на којем је уцртан у урбанистичке планове пре више од 60 година.
Његовим повезивањем са деоницом Фрушкогорског коридора, Град ће се повезати са значајним регионалним и међународним путевима.
НР Кина ће финансирањем и изградњом Фрушкогорског коридора, брзе пруге и мостова допринети да Нови Сад постане значајан сегмент инфраструктурне кичме Републике Србије, али и Европе.
Kako i zašto se Novi Sad promenio u poslednjih 10 godina? (VIDEO)
Преузмите андроид апликацију.