Да ли туристичке агенције заиста морају документовано и уз математички обрачун да предоче путнику разлоге за повећање цена аранжмана, како су упозорили представници удружења за заштиту потрошача „Ефектива” ? И да ли путници без тога могу да одустану без плаћања пенала? Ово је још једна дилема пред почетак туристичке сезоне, а коју је изазвало поскупљење горива, а то неминовно довело до повећања такса за гориво које ће путници плаћати овог лета.
Удружење потрошача „Ефектива”, је да подсетимо, упозорило да туристичка агенција има законско право да мења цену путовања због промене цене горива, али и да путник има право да ту промену не прихвати. Удружење „Јута” је после састанка са представницима „Ер Србије” која организује 90 одсто чартер-летова из наше земље, недавно саопштило да ће путници на почетку сваког месеца бити обавештавани о томе колико износе доплате будући да цене горива и даље расту.
Тако је речено да ће сви они који су делимично или у целости намирили аранжмане за јун плаћати од 30 до 70 евра таксу за гориво, у зависности од удаљености одредишта где путују. То се односи за путовања која укључују авионски превоз. Па ако путује петочлана породица то је 350 евра приде.
Александар Сеничић, директор „Јуте” каже за наш лист да тренутно има око две хиљаде аранжмана који укључују промене цена и доплате такса за гориво и 20 одсто њих је уплаћено у целости. Он тврди да агенције не морају да документују повећање такса, јер ни не зависе од њих те да свако ко сматра да је оштећен има право да се жали инспекцији која онда утврђује да ли је било прекршаја или не.
„Не поступају све агенције исто, али то је питање комерцијалне природе и услова под којима послују. Некој агенцији се више исплати да сноси трошкове доплате за гориво за све путнике, него да због отказа чартера плаћа пенале авио-компанији. Друга путницима затражи цео износ или не захтева доплату, а повећа цену аранжмана за будуће уплате, али је највише оних агенција које су тражиле решење које је, сматрамо, прихватљиво за све. А то је да део те таксе фактуришу кроз цену аранжмана, јер им је по закону дозвољено да он поскупи осам одсто без сагласности путника, како би и такса за гориво била нижа. Наш заједнички став је да се држимо свих прописа и то је једини начин да путници не буду изневерени. После две године кризе, никоме није у интересу да губи поверење путника“ наводи Сеничић. Додаје да је на крају тржиште слободно, а агенције нуде само производ који неко може да купи или не купи, питање је слободне воље.
За путнике је најважније да аранжман који су платили делимично или у целости не поскупи више од осам одсто бруто износа, а да они о томе нису били обавештени. То се не односи на таксу за гориво, јер је она посебан трошак који путници плаћају у случају промена на тржишту и који им је предочен у Уговору о путовању. Из „Јуте” поручују да свако ко сматра да је оштећен има могућност да се жали инспекцији, али да саветује да се о свему детаљно информишу у агенцији.
Из „Ефективе” подсећају да обавештење о поскупљењу аранжмана агенција мора путнику да достави најмање 20 дана пред пут, у писаном облику, и да, ако је повећање цене веће од осам одсто од цене аранжмана, агенција нема право на једнострану корекцију.
Преузмите андроид апликацију.