Да ли треба притиснути квачило када се стартује мотор аутомобила? Многи возачи то раде рефлексно, али постоје и неки који сматрају да је то непотребно уколико је мењач „избачен из брзине“, тј. ручица мењача је у неутралном положају, пише сајт Половни аутомобили.
Такође, неке аутомобиле уопште не можете да упалите ако не притиснете квачило. Има их и старијих и новијих, независно од тога да ли се пале окретањем кључа или притиском на дугме.
Погледајмо прво како се притискањем квачила чувају одређени делови возила, а затим ћемо да видимо и шта је безбедније.
Када притиснемо папучицу квачила, раздвајамо мотор и мењач, а тиме олакшавамо анласеру (и акумулатору) који треба да „заврти“ мотор док се не упали.
Наиме, чак и кад је ручица мењача у неутралном положају, то не значи да су мотор и мењач одвојени. Када мотор ради у месту, у леру, одређени делови у мењачу се такође окрећу, само што су зупчаници у таквом положају да се ништа не преноси на точкове.
Неко ће се с пуним правом запитати – па колики то отпор пружа мењач у овом случају и колико тај отпор реално утиче на стартовање мотора без притиснутог квачила?
Одговор је немогуће дати, пошто зависи од разних фактора. То зависи од мотора, (снаге) анласера, акумулатора, врсте уља у мењачу, периода током којег ауто није паљен, спољашње температуре…
Одговор ће ипак можда најбоље знати возачи који су поседовали неко од Заставиних возила. Они знају шта се дешава када зими, при веома ниским температурама, непосредно након паљења аута пусте квачило при чему је ручица мењача, наравно, у неутралном положају. Ауто готово да крене, иако мењач није у брзини. Зашто до тога долази?
Зато што се уље у мењачу због ниске температуре довољно „згуснуло“ да може да пренесе одређену силу између компоненти мењача које су физички раздвојене и на тај начин покрене ауто.
Није ствар у конструкцији возила или мењача – исто се дешава и код неких старијих возила других марки, већ у карактеристикама уља при ниским температурама.
Овај „феномен“ може да послужи као пример и помоћ при разумевању комплетне проблематике. Са новијим, квалитетнијим уљима овај проблем је драстично ублажен, ако не и отклоњен.
Углавном, суштина је у томе да притискањем квачила одвајате мотор од мењача, тиме отклањате непотребан отпор и олакшавате посао и анласеру и мотору и акумулатору.
Ту је и пливајући замајац – њему сигурно не пријају вибрације приликом стартовања мотора без притиснутог квачила, али тешко је рећи да ли му и колико то може скратити животни век.
Ипак, многи возачи сматрају да нема потребе да се притиска квачило, већ је довољно да се мењач избаци из брзине. Тврде да им се никада није покварио алтернатор, да мотор одмах пали, да им акумулатор траје годинама након истека гаранције, да им пливајући замајац траје колико је „уобичајено“, па не виде никакав разлог за притискањем квачила приликом стартовања мотора.
Безбедност на првом месту
Не заборавимо на безбедност. Саветујемо да мотор увек стартујете са притиснутим квачилом, ручицом мењача у неутралној позицији и повученом ручном кочницом, а не смета ни да држите стопало на папучици ножне кочнице.
Зашто притиснуто квачило? Зато што ако окренете кључ, а мењач је у брзини, ауто може да поскочи, па лако страдају браник, фар или неки други делови. У најгорем случају можете да повредите некога.
Чак и уколико никада не убацујете мењач у брзину када се паркирате, већ користите само ручну кочницу, може да се деси да је неко други возио ваш ауто и убацио у брзину приликом паркирања.
На пример, када преузимате ауто из сервиса, перионице или са техничког прегледа. Ви то не проверите, окренете кључ и ето проблема.
Шта кажу произвођачи аутомобила?
Сва упутства за коришћење аутомобила која смо погледали кажу исто – ауто се пали са притиснутим квачилом.
И ручицом мењача у неутралном положају.
Преузмите андроид апликацију.