Почетна > Живот и стил
Живот и стил

Да ли је боље купити млађи ауто са више километара или старији са мањом километражом?

Није лако изабрати аутомобил којим ћемо бити задовољни и који ће нам служити дуги низ година. Матас Бузелис, стручњак из компаније која прикупља и обрађује податке о аутомобилима, открива шта не треба занемарити приликом куповине возила.
Фото: Pexels/Pixabay

Купца половних аутомобила знатно је више него оних који посежу за новим аутомобилима. Разумљиво, јер стандард дозвољава само мањини да инвестира у нови аутомобил, а удео возача који куповином млађег половних возила покушавају да избегну нагли пад вредности расте, што је најуочљивије у првим годинама коришћења аутомобила.

Међутим, избор квалитетног половног аутомобила за новац који имате је све само не лак.

Где тражити, шта тражити? Да ли је боље купити млађи ауто са већом километражом или старији са мањом километражом?

Да ли дизеле треба избегавати на тржишту половних возила – у светлу предстојећих прописа ЕУ – или су добро очувани аутомобили са дизел моторима роба вредна пажње управо због тих нових прописа?

Много је питања, још више дилема. У помоћ је прискочио Матас Бузелис, стручњак за аутомобиле и шеф комуникација у компанији carVertical.

„Обично препоручујемо тражење половних аутомобила ван сезоне – почетак лета или друга половина јесени може бити добар тренутак за тражење јефтинијих аутомобила. Септембар је, на пример, прилично активан, много људи у септембру тражи нови половни аутомобил.“

„Зима може бити проблематична јер може бити незгодно прегледати аутомобил по киши или снегу. Такође, аутомобили опремљени зимским гумама могу бити бучнији, а то може прикрити неке од сумњивих звукова који долазе из мотора, погона или вешања.“

„Међутим, може бити добра идеја да потражите половни аутомобил у било ком тренутку. Више се ради о проналажењу најбоље вредности за новац, а време на то има релативно мали утицај“, открива Бузелис.

„Возачи углавном траже половне аутомобиле са дизел мотором, углавном хечбекове. Више су заинтересовани за аутомобиле опремљене мануелним мењачем, а у просеку гледају аутомобиле старе око девет година. Такође, у просеку разматрају аутомобиле на дизел са око 134.800 километара, односно бензинце са 81.500 километара.

Да ли то значи да треба бежати од аутомобила који су прешли знатно више километара?

„Не волимо да стварамо идеју да је боље избегавати возила са више од, рецимо, 300.000 километара на бројачу километара. Важан је квалитет половних аутомобила и начин на који је одржаван.“

„Ако историја показује константан пораст километраже и ауто је уредно сервисиран, са таквим аутомобилом не би требало бити већих проблема.У супротном, боље је такав ауто избећи или га врло пажљиво прегледати. На таквим аутомобилима треба заменити зупчасти каиш или ланац мотора, заменити уље и темељно сервисирати, јер обично нема података када је такав сервис обављен“, упозорава Бузелис.

Поузданост аутомобила зависи и од одређених фактора, као што су врста горива, година производње или чак марка произвођача.

„Постоје изузеци попут старих (или чак класичних) Мерцедес-Бенз аутомобила који прелазе 400.000 километара и још увек могу да вуку као „радни коњ“. Међутим, боље је узети у обзир аутомобил са 300.000 километара ако постоје обимни документовани сервисни записи (или физички документи, ако нису дигитализовани).“

„Без овога, такав аутомобил би могао да буде рупа кроз коју ће само цурити новац. Постоје возила која за неколико година могу да пређу 200.000 километара. Новији премијум дизел модели су изузетно погодни за дужа путовања, па је важно да се километража углавном обавља на аутопутевима, а не у саобраћају.“

Која је онда старост аутомобила који се препоручује за куповину, када је реч о половном возилу?

„Слатка зона“ куповине половних аутомобила је када је стар између 3 и 5 година. Тада ће возило већ бити у великој мери амортизовано и не би требало тако брзо да амортизује у наредних 3-5 година.

„Ауто старији од 15 година треба темељно прегледати – избегавајте га или га купите по нижој цени ако постоје историјски докази о озбиљној штети. Међутим, веома стара возила имају тенденцију да буду супер приступачна и понекад се купују да би се користила док се не почну распадати.“

„Увек изричито саветујемо возачима да истраже историју таквих аутомобила јер свака информација која показује да би безбедност могла да буде угрожена је сигнал купцима да траже алтернативне понуде“, каже Матас Бузелис.

С обзиром на промене у законодавству ЕУ, тенденцију да се бензинци и дизел аутомобили на путевима годинама замене електричним, потребно је запитати се да ли је препоручљиво купити аутомобил на дизел или бензинац који је данас стар неколико година.

Бузелис сматра да су дизел или бензински аутомобили прилично рационалан избор за већину возача.

Њихова просечна тржишна вредност је приступачна у поређењу са електрификованим или потпуно електричним возилима, док су њихове карактеристике или могућности у смислу домета или практичности далеко супериорније у односу на електрична возила.

„Људи још нису убеђени да треба да пређу на електрична возила јер постоје инфраструктурни проблеми у густо насељеним местима, где возачи немају своје пуњаче или не могу да напуне аутомобиле на послу.“

Da li sa rastom bogatstva opada iskrenost kod ljudi?

Преузмите андроид апликацију.