За разлику од зимских пренуматика, не постоји законска обавеза вожње са летњим гумама, али се она свакако препручује из неколико разлога.
Од петка, 1. априла престаје законска обавеза вожње за зимским гумама. Закон не прописује изричиту обавезу вожње са летњим гумама, већ се 1. април узима као термин престанка важења обавезе кориштења зимских гума.
Уколико вас саобраћајна полиција заустави након 1. априла а ви и даље возите са зимским гумама, нисте у прекршају и није кажњиво, али постоји више разлога зашто се препоручују летње гуме.
Зимске гуме лети нису безбедне
„Зимске гуме у летњем периоду пре свега нису безбедне, јер је зимска гума прављена од такве гумене масе да при високим температурама омекша, а то проузрокује продужен пут кочења. Летњи пнеуматици су направљени од гумене смесе која боље подноси широк распон температура и различите услове на путу“, објаснио је за Блиц Дамир Окановић , представник Комитета за безбедност саобраћаја.
Летњи пнеуматици су израђени од гумених једињења која их чине тврђим у поређењу са зимским. Већа тврдоћа значи мању могућност деформације блокова газећег слоја. То, при високим летњим температурама, омогућава много боље перформансе у вожњи, као и краћи зауставни пут приликом кочења.
Није економично
„Зимске гуме у летњем периоду се много брже троше и склоније су механичким оштећењима при високим температурама, посебно код наглог кочења може доћи до деформисања гуме. Зимски пнеуматици изгубе своја својства током лета, па нису безбедни за следећу зимску сезону“, истиче Окановић.
Мање буке
Летње гуме производе мање буке у вожњи у односу на зимске. Профил њиховог газишта је тврђи, па је мања могућност деформација материјала. То смањује ниво буке и чини летњу вожњу удобнијом.
Да ли су половне гуме безбедне?
Због наведеног поскупљења доста возача разматра опцију куповине половних гума, па смо питали нашег саговорника колико су оне безбедне.
„Због безбедности се никако не препоручује употреба половних гума, то је народски речено “мачка у џаку”. Половни пнеуматици могу “на око” да изгледају добро, али да имају скривене деформитете, нико не може са сигурношћу да вам каже порекло те гуме и колико су вожене. Можда су скинуте са хаварисаног возила или су претрпеле нагло кочење. Можда су једноставно стајале 10 и више година, па им је прошао рок трајања. Онда нам та привидна уштеда донесе више штете него користи“, истиче Окановић.
Продавци половних гума служе се разним триковима и преварама како би гума изгледала што боље, а заправо је неупотребљива и истрошена, а пре свега ризична за вожњу.
Преузмите андроид апликацију.