Токсични оловни бензин, који је готово читав век загађивао ваздух, воду и тло, више не користи ни једна земља у свету за аутомобиле и камионе, саопштиле су Уједињење нације.
Већина земаља са високим приходима забранила је ово гориво 1980-их, али је тек у јулу ове године његова употреба престала и у Алжиру, последњој земљи у којој се и даље користио, објавила је агенција Програм УН за животну средину (УНЕП) са седиштем у Најробију.
У извештају се наводи да олово може да буде узрочник болести срца, рака и можданог удара, а повезује се и са проблемима у развоју мозга код деце.
Генерални секретар УН Антонио Гутереш назвао је искорењивање оловног бензина ,,међународном причом о успеху“.
,,Престанак употребе оловног бензина спречиће више од милион превремених смрти сваке године од срчаних обољења, можданог удара и рака, и заштитиће децу на чији IQ изложеност олову негативно утиче“, рекао је он.
Алармни сигнал у вези са оловним бензином упаљен је још 1924. године, када је пет радника умрло, а десетине њих хоспитализовано због грчења мишића налик епилептичком нападу у рафинерији америчког нафтног гиганта Стандард Оила.
Упркос томе, олово се и даље додавало бензину на глобалном нивоу све до 1970-их.
Богатије земље су тада почеле постепено да укидају његову употребу, али је три деценије касније, почетком 2000-их, још увек 86 земаља користило оловни бензин.
Северна Кореја, Мјанмар и Авганистан престали су да продају оловни бензин до 2016. године, тако да је преостала тек шачица оних, укључујући Ирак, Јемен и Алжир, који су у другој половини протекле децније и даље употребљавале ово токсично гориво.
Олово је почело да се додаје бензину почетком 1920-их да би се побољшале перформансе мотора.
УНЕП је од 2002. почео да ради са владама, приватним компанијама и грађанским удружењима на искорењивању употребе оловног бензина.
Каква је будућност електричних возила у Србији прочитајте ОВДЕ.
Преузмите андроид апликацију.