Колико жене у нашем окружењу, али и генерално знају о термину “менструално сиромаштво”? У њему живе све оне које не могу да приуште неопходне производе током менструације и немају могућност да одржавају хигијену. Јелена Мирић, активисткиња и чланица “Женске иницијативе” говорила је за НС Уживо о овој теми која погађа многе младе девојке.
– Важно нам је да разбијамо предрасуде о менструацији и да дижемо свест, сви ми који се бавимо активизмом, колико је важно да жене буду слободне и оснажене, да се не стиде нечега што је природни циклус који се одвија у телу. Позитивна ствар је што младе жене све више уче и упознају своје тело, прошле недеље смо имали конференцију са ученицама у Сремским Карловцима, где је одзив био фантастичан. Девојке су тада добијале пакете уложака, али и гелове за интимну негу, влажне марамице, заправо цео сет за прву помоћ. Оне су изразиле велико интересовање, док ми често на друштвеним мрежама добијамо питања и позив на помоћ у смислу да је потребно рушити табуе о менструацији као таквој.
Подсетимо да је прошлог месеца све новосадске студенткиње дома “23. октобар”, али и оне које студирају на Филозофском факултету у Новом Саду обрадовала новина да ће до краја године имати обезбеђене бесплатне хигијенске улошке, о чему смо раније и писали.
У наставку разговора, наша саговорница је истакла да поред 15 факултета у Србији, у којима су обезбеђени бесплатни улошци уз помоћ “Женске иницијативе” у сарадњи са компанијом ” Либрессе”, иницијатива је наишла на велику подршку, а то потврђује и чињеница да се за ово интересују и други представници факултета, а укључују се и разни ученички парламенти.
Циљ ове иницијативе је да ово заживи на свим универзитетима, факултетима и средњим школама.
Такође, како би се прича даље развијала, ова млада активисткиња основала је и свој бренд под називом “Свемирка” где су доступне торбице за хигијенске улошке и платнене кесе за прљав и чист веш за путовања. Мирићева је истакла да је само име бренда настало тако што је њена бака била кројачица, а три генерације жена у њеној породици имале су име Мирјана, а надимак им је Мирка Свемирка. Баш из тога је “Свемирка” жена која је свемогућа и може све што жели.
– Идеја је била да кројачица која прави ове торбице буде жена, да корисница буде жена и да део иде женама. Наравно, у свему што радите, има и оних који на све то гледају негативно, па критикују то што улошци које смо обезбедили нису органски или нису неке друге врсте, али ми тренутно нисмо у ситуацији да бирамо какви ће они бити и која компанија ће их производити. Ми верујемо да је важно имати уложак, а да ли је он бренда “Алwаyс” или “Либрессе” не игра велику улогу – истакла је Јелена.
Она је навела да током наредна два месеца планирају да одрже едукације у средњим школама и да разговарају са женама о овим темама, а оно што је посебно интересантно јесте да се и мушкарци пријављују за исте. Желе да знају више о томе и да подрже супротни пол, као и да истакну да не треба само жене да се едукују о томе.
Још једна лепа вест јесте да “Женска иницијатива” у сарадњи са поликлиником “Еуролаб” која се налази у Новом Саду, омогућују новосадским студенткињама попуст на велики гинеколошки преглед.
У свету око 500 милиона жена нема довољно новца за менструалне потрепштине, нити услове за одржавање хигијене током менструације, процена је Светске банке. Такође, „BBC“ је у свом истраживању и писању на ову тему, дошао до података да је око девет одсто жена навело да им се догађа да уложак, односно тампон, не промене дуже од шест до осам сати јер немају новца да купе довољну количину ових производа.
Преузмите андроид апликацију.