Почетна > Свет
Живот и стил Свет

Дирижабл или Цепелин одлучите сами

Први ваздушни брод којим се могло управљати појављује се 1852. године.
Фото: Wikimedia Commons

Патентирао га је инжењер француског порекла Анри Жифар (Henri Giffard ). Овом иноватору полази за руком да направи ваздушни брод на парни погон. Поред новине и погона на пару ова летелица за узлетање више није користила топао ваздух већ водонични гас, по саставу лакши од ваздуха. Из разлога да се овом направом маневрисало неупоредиво лакше него дотадашњим балонима (покретаним искључиво на топао ваздух) нова летелица је понела ново име по латинској речи диригере, што значи управљати (franc. dirigable; дирижабл).

Септембра 1852. године Анри је својим ваздушним бродом дирижаблом прелетео 27 км. Била је то раздаљина од Париза до Трапа. Кретао се брзином од 5 миља, или 8 км на сат.
Фото: Wikimedia Commons

Педесетак година касније, тачније 02.јула 1900_те. године, 123 године од данас, Немац Граф Цепелин (erdinand Adolf August Heinrich Graf von Zeppelin) ће успети да подигне у ваздух до тада не виђену алуминијумску конструкцију пресвучену платнима обликом налик балвану или цигари која ће њему у славу понети име Цепелин (Zeppelin). Дужина ове ваздушне „скаламерије“ била је 128 метара, у пречнику 11.7 метра. Покретана је са два мотора на бензин. Сваки мотор имао је снагу од 14 коња.

Брзина коју је могао да развије износила је 28 км/х. Први лет је трајао око 17 минута на којем се нашло петоро људи. Гроф Фердинанд Цепелин је убрзо отворио фабрику за производњу ваздушних бродова 1908. године у граду Фридрисхафен (нем. Friedrichshafen) у Немачкој. Брз развој ваздушних бродова довешће до њихове комерцијалне употребе и превоза људи на разне дестинације широм земаљског шара. Они су били права атракција у своје време која данас има пандан у луксузним туристичким прекоокеанским бродовима. Овако ће бити све до трагедије 06.маја 1937. године и пада цепелина Хинденбург у близини Њу Џерзија (Неw Јерсеy), који је у смрт одвео 35 људи. Тада се одустало од даље производње.

Фото: Wikimedia Commons

Занимљиво је да грофа Фердинанда Адолфа Августа Хенриха фон Цепелина немачки краљ назива највећим Немцем због његовог изума поред све остале плејаде немачких великана. Приметићете да, ако и није највећи Немац, обзиром на остале великане које је Немачка дала, а оно је сигурно Немац са највећим, односно најдужим именом и презименом.

Ovim jednostavnim testom ćete proveriti da li ste dehidrirali

Преузмите андроид апликацију.