Подбара представља један од најстаријих делова нашег града, који је често мењао свој изглед кроз време. Од некадашњих кућа направљених од трске и блата и мира којим је одисала, постала је крај високих солитера, бројних зграда, и ужурбаних улица.
Међутим део овог краја, чувен као Алмашки крај, сачувао је дух и обрисе старог Новог Сада. Препознајући значај и негујући прошлост, Влада Републике Србије прогласила је Алмашки крај културно-историјском целином 2019. године. Град и Покрајина су на темељу тога донели одлуку о уређењу овог краја.
Преко 500 објеката у блоку између Косовске, Алмашке, Пашићеве и Темеринске улице биће реконструисано у наредном периоду. Пројектом ће бити обухваћен и канализациони колектор, који ће први пут после 50 година бити реконструисан. Такође, овај пројекат обухвата и озелењавање и постављање заливних система.
Колико је ово ванвременски културно-историјски подухват показује и чињеница да је скоро награђен и престижном америчком наградом „Architizer A+Award“, као изузетно архитектонско решење.
Осим очувања Алмашког краја, Град није заборавио ни остале кутке Подбаре. Тако је од 2012. године, након деценија занемаривања и заостајања у развоју, отпочет процес санирања и унапређивања и овог краја града.
Запуштени међублоковски простор између улица Београдски кеј, Марка Миљанова, Душана Васиљева и Епископа Висариона, који његови мештани популарно зову „четири куле“, у потпуности је уређен прошле године.
Наиме, будући да овај простор није адекватно уређен још од његове изградње 1972. године, Град Нови Сад издвојио је 77 милиона динара за сложене радове.
Сада је простор између „4 куле“ постао безбедна и атрактивна површина како за најмлађе, тако и за старије. Поред модерног спортског терена и дечијег игралишта, овај простор је додатно озелењен, уређен, осветљен. Такође, пројектом уређења била су обухваћена и паркиралишта.
Недалеко од „4 куле“ на Београдском кеју, сарадњом Града и Покрајине, урађен је и пројекат изградње кружног тока са прилазима. За овај пројекат заједничким улагањима издвојено је око 200 милиона динара.
Осим проширења Улице Марка Миљанова и изградње једног од већих кружних токова у Новом Саду, грађани овог дела града добили су безбеднију и уређенију саобраћајницу. Постојеће зеленило је задржано, док је посађено и ново. Целокупан крај добио је нову јавну расвету.
У претходном периоду, од 2012. године до данас, на Подбари су обновљене и улице Душана Васиљева, Жарка Васиљевића, Стевана Милованова и Козачинског. Такође, у оквиру пројкета обнове путне инфраструктуре, освежене су и улице Шумадијска, Епископа Висариона и Београдски кеј.
Осим инфраструктурних радова, велики део градских улагања у овај део града односио се на унапређење услова живота пре свега за децу.
Поред новог дворишта између „4 куле“ на Београдском кеју, у периоду од 2012. године до данас, деца са Подбаре добила су модерна и безбедна игралишта и у улицама Ђорђа Рајковића, Патријарха Чарнојевића и Венизелосовој. Терени за вежбање на отвореном постављени су у улицама Београдски кеј и Козачинског.
Када је реч о деци, изузетно је битно напоменути градске инвестиције у основним школама на Подбари. Град је препознао и правовремено отпочео пројекте просторног проширења двеју основних школа са Подбаре.
Пред надоградње изнад фискултурне сале ОШ „Ђура Даничић“, у току је и велики пројекат надоградње и реконструкције ОШ „Иван Гундулић“. Овом реконструкцијом капацитети школе биће увећани за готово једну трећину, а деца из овог дела града добиће најбоље услове за рад и учење. Након ових радова, школа „Иван Гундулић“ постаће приступачна и особама са инвалидитетом, будући да је радовима обухваћена и изградња лифта.
Иако мањег обима, али за безбедност деце од великог значаја, су и пројекти постављања фиксних мерача брзине испред ОШ „Иван Гундулић“ , као и постављања новог осветљења у дворишту ове школе, а који су извршени у претходном периоду.
Развојем овог краја града није заборављен ни његов културни аспект. Тако је некадашња фабрика свиле, у оквиру Пројекта „Европска престоница културе“, у потпуности преуређена. Не допуштајући да се напуштени простор некадашње фабрике уруши, Град је показао одговорност и средства уложио у заштиту индустријског и културног наслеђа (овог дела) града.
Овај део града добио је пре две године и највећу инвестицију у историји Новог Сада, када је реч о канализацији.
Град је изградио нову црпну станицу у близини Жежељевог моста, и тако приступио решавању једног од великих градских проблема, са којим се посебно суочавају његови житељи са Подбаре- проблемом са непријатним мирисима.
Истовремено градњом нове црпне станице створен је и услов за изградњу Централног пречистача отпадних вода за наш град.
Готово је немогуће присетити се свих инвестиција и пројеката који су реализовани на простору Подбаре у претходној деценији. Стога је ово покушај присећања неких од најважнијих. То је и доказ да је Град неуморно радио на развоју и унапређењу услова живота на Подбари, и није, као у неким претходним деценијама, допустио да овај део града буде препуштан сам себи.
Преузмите андроид апликацију.