Некада је одећа била једноставно начин да се заштитите од сунца, прашине или хладноће. Другим речима, била је неопходна за опстанак. Мало по мало, људи су почели да је користе да би себи олакшали свакодневни живот додавањем елемената, као што су, на пример, џепови. Али од тада су прошле хиљаде година. Данас одећа више не служи само преживљавању или практичности, већ изражава личност онога ко је носи. Стил је израз нашег укуса, социоекономског статуса и јединствености – а понекад и наше жеље да се уклопимо са околином.
Без обзира колико се то може сматрати „површним“ или „безначајним“, наша одећа је често једини фактор који одређује слику коју други о нама обликују.
Већину времена то није нешто што се ради свесно. Наш мозак је научио да бележи информације из онога што види и упореди их у делићу секунде са осталима које је сачувао, баш као што би то урадио рачунар када бисмо од њега тражили да пронађе нешто специфично у низу датотека.
Резултат је да ми доносимо аутоматске закључке о личности друге особе на основу њеног држања тела, слике њене косе и, пре свега, њене одеће. И на крају можемо да одредимо да ли је неко самоуверен или несигуран, конзервативан или прогресиван, строг или опуштен, самоуверен или лаковеран само гледајући његов стил.
Ако је тачно да наш изглед може да доведе до закључака о нашој личности, чак и закључака који нам се не свиђају или од којих имамо користи, зашто се онда не бисмо „претварали“ да смо нешто другачији мењајући одећу?
У теорији, жена би се могла осећати и изгледати изазовније ако се одлучи за пар високих потпетица, или мушкарац пројектује озбиљнији профил носећи модерно одело.
У последњој деценији у САД се развила нова област психологије, модна психологија. Стручњаци који се тиме баве саветују људе који желе да усвоје стил који даје бољу слику о себи споља, али и компаније да изаберу идеалне радне униформе за своје особље.
– Радна униформа говори много о компанији коју представља. Она може учинити да се особа која стоји преко пута запосленог који је носи осећа опуштеније, задовољније и још спремније да обави куповину – каже Дон Карен, сада психолог, бивши модел и пионир у овој области.
Али, с друге стране, „готово је немогуће побећи од својих особина и обући се у нешто потпуно другачије од онога што јесте“, коментарише модни психолог Анабел Малдонадо и додаје: „На језику психологије то се зове “ когнитивна дисонанца“ и зато се понекад чини да нас одећа носи или преноси поруку да је све што желимо је да одемо кући и пресвучемо се“.
У књизи Mind What You Wear: The Psychology of Fashion открили смо неке веома занимљиве чињенице које ће вас сигурно натерати да поверујете да је питање „шта да обучем данас?“ много важније него што мислите:
– Људи који иду на своје радно место обучени као руководиоци имају веће шансе да брже буду унапређени на више позиције.
– Већа је вероватноћа да ће мушкарац позвати жену да изађе када она обуче црвено.
– Већа је вероватноћа да ће џогери поздравити другог тркача који пролази ако носе сличну одећу.
– Склони смо да држимо већу дистанцу када су око нас људи који су необично или старомодно обучени.
– Жена која се пријављује за посао има већу вероватноћу да га добије ако је обучена у андрогином стилу него ако је њен изглед превише женствен.
– Укус у одећи је прво што мушкарци примећују код жена. Они, опет, обраћају пажњу прво на лице, а посебно на осмех и очи.
– Већина жена носи мање од половине одеће коју поседују.
– Када носимо одећу која нам се допада, аутоматски се осећамо мање стресно и оптимистичније.
Преузмите андроид апликацију.