Живот нас од малена приморава на многа опредељења. Она најбитнија се доносе обично под утицајем породице, док се у оним које смо самостално донели заправо огледа наш укус, али и сагледавају околности у којима живимо.
За дечаке, али и за неке девојчице опредељење између „PES“ и ФИФА фудбалске игрице је представљало једну од најтежих избора детињства и на неки начин је дефинисало начин на који интерпретирате фудбал, али и дефинисало ваше окружење. Да бисмо сагледали једно од највећих ривалстава у гејминг индустрији морамо се вратити у прошлост и увидети да је ривалство заправо између гејминг компанија „Konami“ и „EA sports“.
„EA sports“ ФИФА је први пут изашла у продају 15. децембра 1993. године и направила је револуцију у фудбалској гејминг индустрији и за месец дана продала више од 500.000 копија. Користили су изометријску технологију, уместо 16-битног система који је био популаран у то време. У игри су били само национални тимови, а иако су поседовали ФИФА лиценцу за тимове, нису смели да гористе имена играча, па је на пример шпиц Енглеске репрезентације у то време носио име продуцента „EA sports“ компаније, Мета Вебстера .
Прва веризија ФИФА игрице била је прилично позната по грешци која вам је омогућавала да постигнете голове тако што ћете стајати испред голмана и бежати од судија да бисте избегли картон. Оне прве генерације ФИФА заљубљеника на овим просторима играли су ову игрицу на популарној конзоли „SEGA Megadrive“.
„EA sports“ је поставила стандарде тадашњих спортских игара, али су у „Konami“ компанији добили озбиљног конкурента.
„International Superstar Soccer Pro“ из 1997. је први велики „Konami“ пројекат у свету фудбалских игрица. Покушао је да изазове ФИФА нудећи органско искуство са слободом импровизације, а не нешто чврсто структурирано око специфичних потеза и тактика.
Игра је корисницима давала избор да се одлуче између девет стратешких опција у мечу, као што је пресинг и преклапање, наглашавајући идеју симулације, плус, бочна визуелна презентација у игрици изгледала је прелепо. Све је текло тако глатко да заборавите да је ово видео игра и помислите да сте заправо актер на утакмици.
„PES“ је овим успоставио доминацију на PS1 конзоли, а његови „псеудоними“ за играче су само повећали ову популарност. Роберто Ларкос, Налдорињо, Батустита, су само нека од урнебесних имена које су носили протагонисти у „PES“ игрици. Мада ни то, ни не поседовање лиценце за оригиналне називе клубова није одбијало купце. Док се ФИФА концентрисала на лиценце, „PES“ је водио рачуна о флуидности игре.
За овај приступ су награђени 2001. године када су добили оцену 9/10 од гејминг индустрије, док је ФИФА пре свега због аутентичних дресова и правих имена играча добила оцену 8/10.
Због своје чувене „Master League career“ опције и својих измишљених ликова које су постали својеврсне иконе у свету фудбалских игрица, ране 2000-те се сматрају златном ером „PES“ игара.
Међутим ФИФА је сагледала нови однос на тржишту и схватила да мора да реагује. Гери Пaтерсон, главни дизајнер „EA sports“ компаније од 2005. године је схватио да мора да се угледа на своје ривале како би их победио.
Патерсон је комбиновао лекције научене од својих ривала са сопственим идејама, што је довело до резултата.
„Био сам фокусиран на стварање логичких система који одражавају оно што сам знао о фудбалу, и који би генерисали низ исхода неопходних за динамично искуство, где две утакмице не могу да личе једна на другу. Побољшали смо физику код кретања лопте и променили начин на који је голман бранио…“
ФИФА 07 продата је у милион примерака више од ФИФА 06 и добила је охрабрујуће критике. Заљубљеници са ових простора се вероватно сећају свемогућег Роналдиња у овој верзији ФИФА игрице, као и убитачног Манчетсер Јунајтеда.
ФИФА и „PES“ су одједном заменили улоге. Док су се у „EA Sports“ фокусирали на течност саме игре, „Konami“ се највише фокусирао на физичку сличност играча у игрици и у правом животу.
„PES“ 2009 продат је у 6,9 милиона примерака у поређењу са ФИФА 09 која је продала 8,7 милиона примерака. Разлика је током година постајала све већа, да би са увођењем „Ultimate Team“ опције у ФИФА игрицу 2015. године, она досегла свој врхунац. Те године је „PES“ 2015 купило 1,7 милиона људи, док је ФИФА 15, продата у 18 милиона примерака.
Тако је 2015. година представљала прекретницу, што се тиче фудбалске гејминг индустрије у свету, а по популарности игрица у играоницама широм Србије, може се закључити да је ФИФА однела убедљиву победу и на нашим просторима.
Покушао је „PES“ у пар наврата да успостави нешто бољи положај на тржишту куповином ексклузивних права. Преузео је ексклузивна права на стадион Камп Ноу у Барселони, бразилску и руску лигу, а затим 2020. године и на Јувентус, што је довело до тога да се тим у којем наступа Кристијано Роналдо у ФИФА 20 звао „Piemonte Calcio“ .
Ни овакви потези нису дали резултате за „Konami“, те је 30. септембра 2021. године „PES“ променио име у „eFootball“. Овим чином се велико ривалство, на неки начин угасило и ФИФА је остала етаблиран представник фудбалске гејминг сцене како у свету тако и код нас. Ипак они најлојалнији „PES“ фанови ће засигурно дати прилику новом пројекту „Konami“ компаније, у нади да ће створити достојног противника ФИФА франшизи.
Која игрица је обележила вашу младост „PES“ или ФИФА?
Video igre koje su svi igrali – na koju ste vi utrošili najviše vremena?
Преузмите андроид апликацију.