Добри брисачи су изузетно важни из очигледних разлога, пишу половни аутомобили.
Да не говоримо о могућим последицама тога што нисте на време видели пешака, заустављено возило и слично. Умор вас такође неупоредиво брже стиже када вам се очи константно напрежу да виде кроз шофершајбну која једноставно не може добро да се обрише због истрошених или оштећених брисача.
Зимски услови могу прилично брзо да униште брисаче, нарочито ако их користите онако како не треба. Мало припреме, труда и стрпљења може драстично да им продужи животни век.
1) Прво очистите шофершајбну, па онда активирајте брисаче – уколико се преко ноћи (или преко дана) на ветробрану накупио мраз или лед, прво ручно све очистите, а затим пустите брисаче у рад. Уколико их упалите пре чишћења, очекујући да ће они да обаве сав посао, метлице брисача могу врло лако и брзо да се оштете.
2) Није обавезно, али може да буде корисно да упалите ауто пре чишћења – вентилацију усмерите на ветробран, грејање на најјаче или на одмагљивање. Наравно, уз хладан мотор дуваће хладан ваздух који неће бити од велике помоћи, али ипак што дуже мотор ради, то ће пре почети да стиже колико-толико топлији ваздух до стакла када почнете да возите. У некој мери ће ипак да помогне.
Истина, мотор који ради у месту изузетно споро „подиже температуру“, тако да овај корак може да буде од врло мале или готово никакве помоћи – на вама је да одлучите када ћете да упалите ауто, тек када очистите мраз и лед (или снег) или када сте спремни да кренете.
3) За одлеђивање, тј. одлепљивање брисача са ветробрана можете да користите наменско средство за одлеђивање стакала – пошто ово средство топи лед, то значи да може да се користи и за ослобађање брисача који су се залепили за шофершајбну.
Након што подигнете брисаче, можете да наставите да чистите ветробран како желите, истим тим средством, стругањем… Постоје разна средства, углавном у виду спреја, са ценом од неколико стотина динара па навише.
4) „Уради сам“ средство за одлеђивање стакала – обичан медицински алкохол топи лед. Свима најдоступнија опција је алкохол који користимо за дезинфекцију. У апотеци га углавном купујемо у концентрацији од 70% или 75%. Може да се нађе и у концентрацији од 96%.
Иначе, алкохол је важан састојак течности за прање ветробрана, између осталог, управо због тога што је отпоран на ниске температуре.
Не постоји прецизно одређена „формула“ коју би требало да користимо, односно смеша која је најефикаснија, пошто то зависи од концентрације алкохола који користимо, температуре саме смеше воде и алкохола, спољашње температуре, итд.
Алкохол од 70% ће дефинитивно бити од помоћи, мада се због уштеде саветује мешање са водом. Покушајте са смешом алкохола од 70% и воде чесмоваче у односу 2:1 – требало би да је довољно ефикасно и за дебљи лед при нижим температурама, мада у неким случајевима треба прскати мало више.
Неки саветују и додавање мало детерџента са судове, али нисмо успели поуздано да утврдимо да ли он заиста помаже.
5) Можете да користите и зимску течност за прање ветробрана – у случају да немате прскалицу, можете да узмете било какву флашу, да пробушите чеп и да кроз ту рупицу прскате. У крајњем случају, можете да поливате и директно из флаше. Брзина и ефикасност одлеђивања течношћу за прање зависи од врсте течности, температуре, дебљине леда…
6) Убаците неки материјал испод брисача – тканина, картон, новине, каталози и слично, било шта како би се спречило да се брисачи залепе за шофершајбну. Истина, и ово решење може да има своје мане у зависности од временских услова и материјала који користите, али је опет боље него директно слепљивање брисача и стакла.
7) Можете да ставите картон или ћебе преко целог ветробрана и да га фиксирате брисачима (чиме истовремено одвајате брисаче од ветробрана и спречавате слепљивање) али и да на крајеве вежете веома танак канап, практично конац, који убаците у кабину и затворите врата.
Наравно, не можемо ништа да вам гарантујемо по питању могућег оштећења кедера (гума око врата) – то зависи од дебљине канапа који користите, временских услова, итд.
8) Наводно спреј за одлеђивање стакала може да помогне и превентивно – ако се увече напрска испод и око брисача, као и на саме брисаче.
9) Пре него што оставите ауто, без обзира да ли је реч о отвореном или затвореном паркингу, очистите снег и лед у околини брисача.
10) Подигните брисаче – ово је стари трик, мада у случају јаког ветра постоји ризик од оштећења. Код неких новијих аутомобила брисачи уопште не могу да се подигну зато што су „скривени“ испод хаубе. Сваки возач има свој начин решавања оваквих проблема
Јасно је да многим возачима не пада на памет да очисте целу шофершајбну, већ направе себи „рупу“ кроз коју могу колико-толико да виде и крену да возе, па лед/мраз када се отопи, отопи се… О задњем и бочним стаклима да не говоримо.
Генерално, возачи из различитих предела могу да имају тотално различит став по овом питању. Они из топлијих градова сва ова упозорења и савете понекад сматрају ширењем панике, пошто веома ретко или никада не доживе такав проблем. Као што и генерално могу да сматрају зиму „смешном“ и не схватају око чега се диже толика драма.
Са друге стране, они из брдских крајева и делова Србије са генерално веома ниским температурама зими позивају их да дођу и виде шта је „права“ зима.
Buka može biti lekovita: Kako nam braon šum pomaže da se opustimo?
Преузмите андроид апликацију.