Почетна > Живот и стил
Живот и стил

Шта значe ознаке мотора „TDI, dCi, CDI, HDI, TDDI, TDCi…“?

Ознаке мотора често збуњују и солидне познаваоце аутомобилизма. Проблем је у томе што – генерално – ове ознаке не морају да значе ништа.
Фото: Pixabay/Pexels

То су једноставно ознаке које произвођачи аутомобила користе без универзалних правила. На првом месту се гледа шта ће привући купца – неки произвођачи упорно задржавају стару ознаку како би задржали препознатљив бренд (нпр. TDI), а други упорно уводе измене како би показали купцима да су убацили у понуду неки нови мотор…

Дакле, то су чисто маркетиншке ознаке које произвођачи дају својим моделима на основу процене шта ће највише привући купце.

Не – не постоје апсолутно никакви стандарди, ни у оквиру одређене марке, одређеног модела или генерације шта нека ознака тачно значи. Да – они нас наводе да мислимо како постоје нека правила, али у ствари не постоје.

На основу ознака мотора не можете поуздано да сазнате ко је у ствари произвођач мотора (ни у Мерцедесу није увек Мерцедесов мотор), какву врсту убризгавања горива има, која је генерација, да ли има турбо пуњач или компресор, па чак ни коју врсту горива користи?!

Ако у ознаци постоји слово D, онда је сигурно реч о дизелашу?

Не обавезно, мада је то углавном случај. Неки од изузетака су Mitsubishi (GDI), Nissan (DIG-T) и Mazda (DISI), мада и коришћење ових ознака може да буде предмет веома опширне приче. Али, да не компликујемо…

Шта значи легендарна ознака TDI?
Фото: Градске инфо

Сигурно „Turbo Diesel Injection“? Или можда „Turbocharged Direct Injection“. Шта би онда требало да значи SDI? У реду, знамо да је то VW дизелаш без турбо пуњача који може да има 1.7, 1.9 и 2.0 литра, али постоји и 2.5 верзија намењена комбијима. Да скратимо, SDI значи „Suction Diesel Injection“. Чекајте мало, па то су Немци, зашто би дали ознаку на енглеском? Имате право, SDI је акроним за „Saugdiesel Direkt Einspritzung“. У грубом преводу, „атмосферски са директним убризгавањем“.

Међутим, TDI мотори постоје и у пумпа-дизна и у „common rail“ верзији. Шта онда TDI конкретно означава? А још кад у причу убацимо нпр. Dodge Caliber који користи 2.0 TDI мотор, али под ознаком 2.0 CRD. Па онда Jeep Patriot 2.0 CRD са истим VW-овим мотором, а ту је и Patriot 2.2 CRD са Мерцедесовим мотором, који Мерцедес у својим моделима означава као CDI.

Фото: Wikimediacommons/KarleHorn

Може овако да се посматра: CRD – Common Rail Diesel. Ову ознаку користе сва возила Chrysler групације (Dodge, Jeep, Chrysler), без обзира који, односно чији мотор користе, а већ знамо да су користили и VW-ове и Мерцедесове моторе. У реду, има смисла…

Међутим, имамо Мерцедес који узме мотор фирме Renault и залепи CDI ознаку на задњи део аута, а са друге стране свој дизел мотор да другом произвођачу који стави своју ознаку по жељи.
Фото: Pexels/Mike B

ЈТD – Фијатова ознака за прву генерацију дизелаша са „Common Rail“ системом. То је акроним од „Jet Turbo Diesel“. Ова фамилија мотора долази са четири и пет цилиндара уз два или четири вентила по цилиндру. Осим возила из Фиат групације (плус Alfa Romeo и Lancia) користе их и аутомобили и других марки, али под другим ознакама.

Ту су и MultiJet мотори, који представљају другу генерацију. Када се MultiJet угради у Алфу он постаје ЈТDм, у Опелу се претвара у CDTi, Saab са овим мотором носи ознаку TiD или TTID, а Сузуки се „дрзнуо“ да га у својим возилима назове DDiS.

Фото: Градске инфо

Када је Опел у питању, ознака CDTi је ту без обзира ко је конструисао или ко производи мотор – Фиат, Исузу, Форд/Пежо/Цитроен, ВМ Мотори… А сада, када су Французи (PSA Peugeot Citroen, тј. од 2016. „PSA Group“ на енглеском) преузели Опел, користиће вероватно само њихове дизел моторе.

Слово „Т“ указује да мотор има турбо пуњач?

Не обавезно. BMW своје дизелаше означава просто додавањем слова „d“ – без озбира на то да ли имају један, два или три турбо пуњача. Исто важи и за бензинце – слово „i“ нам не говори колико турбо пуњача има. Ту је и Ауди који има бензинце и са турбо пуњачем и са компресором, али сви носе ознаку TFSI (или TSI).

Фото: Wikimediacommons/Jakub „Flyz1“ Maciejewski

А славни Twin Spark или TS (Alfa Romeo)? То значи да мотор има две свећице по цилиндру – једну главну и једну помоћну са циљем да се постигне мирнији рад у леру. Кад смо већ код Алфе, ту је и бензински JTS („Jet Thrust Stoichiometric“) са директним убризгавањем горива. У 99% других случајева, слово Т у ознаци указује нам да мотор има турбо пуњач (или компресор или комбинацију турбо пуњача и компресора у одређеним случајевима).

Фото: Wikimediacommons/Cjp24
Форд и Французи

Форд и групација PSA Peugeot Citroen остварили су озбиљну сарадњу на развоју дизел мотора разних кубикажа. На пример, ови мотори уграђивани су у Фордове под ознаком TDCi, у Пежо и Цитроен моделе под ознаком HDi, као и у кола марке Mazda, Volvo, Toyota, Jaguar, Land Rover и Mini, од којих свако има своју ознаку.

Закључак

Ово дељење, заједнички развој или куповина мотора од других произвођача не значи обавезно да нека компанија није у стању да развије сопствени квалитетан мотор. Зашто улагати десетине или стотине милионе евра у развој, ако већ постоји мотор који се показао квалитетним и поузданим и ако је „власник“ расположен да га прода по прихватљивој цени?

Milovan Vesnić vozi brdsku trku u Ilirskoj Bistrici

 

 

Преузмите андроид апликацију.