У оптицају је све више лажњака на тржишту аутомобилских делова, кажу немачки произвођачи возила. Њима то прави штету, а за учеснике у саобраћају може бити веома опасно.
Када Лита Сиље Јениш прича о свом послу, она звучи као полицијска детективка. Прича о рацијама, скривеним погонима за производњу, о организованом криминалу. Прича о мрежи кривотворитеља, о људима који све то организирају, о запленама.
Јениш међутим не ради у полицији. Она је правница и ради за Мерцедес-Бенц.
Она се бави заштитом робне марке и покушава да открије фалсификоване Мерцедесове делове, те да их уклони с тржишта. „Кривотворени производи представљају знатан ризик за муштерије“, каже Јениш.
Рецимо делови за кочнице с мање вредним компонентама што у пракси значи дужи пут кочења. Или дискови за кочнице који садрже отровне твари попут олова или арсена. Ветробрани од обичног прозорског стакла. Филтери за ваздух који нису направљени од материјала отпорног на ватру. Попис је дуг.
Све више кривотворина
Судећи по подацима произвођача аутомобила, фалсификовани делови се често откривају и повлаче из продаје. Фолксваген је објавио да је само за ту марку возила прошле године заплењено фалш делова у вредности од четрнаест милиона евра. То је скоро два пута више него годину дана раније (осам милиона).
Код Мерцедеса су током 2021. у склопу 650 рација од стране немачких власти открили више од 1,86 милиона кривотворених делова. То је шест одсто више него у 2020.
„Нема чега нема“, каже правница Јениш. У понуди су Мерцедесове звезде, алуминијумск фелне, ербег, брисачи, па све до делова за кочнице и свећица за мотор.
Инжењер Томас Шустер из организације KÜS, задужен за технички преглед возила, каже да је овај тренд у порасту. Неки делови су, каже, толико неквалитетни да могу угрозити сигурност саобраћаја.
Али, има и делова који су довољно добри, такорећи верне копије оригинала – то пак наноси огромну економску штету произвођачима.
Опасност за учеснике у саобраћају
Кривотворени делови се често брзо открију на техничком прегледу возила, барем они који се виде на први поглед.
Оригинални делови или делови који су „копирани“ с изричитом дозволом произвођача на себи имају контролни број. Али шта је с деловима који нису видљиви осим ако се аутомобил не расклопи?
Филтери за ваздух, свећице или дискови за кочнице су уграђени тако да не можемо видети да ли су фалсификати“, напомиње Шустер.
Насупрот томе, лако се виде кривотворине фелни или светала. Ово потоње је опасно у саобраћају јер лоши фарови мог заслепити возаче из супротног смера.
Често и сами возачи могу да посумњају да им се подваљује лажњак. „Потрошачи би требало да буду свесни да у случају велике разлике у цени у односу на оригиналне делове ту нешто једноставно не штима“, каже Шустер.
Аутомобилска бранша улаже велике напоре у борби против кривотворених делова. Концерн VW је појачао сарадњу с властима у Немачкој и иностранству.
Мерцедес, како нам каже правница Јениш, прикупља информације, сарађује с царином, прекопава онлајн-продавнице и помаже истражним органима приликом рација.
Из Поршеа не наводе конкретне податке о кривотворинама, али су нам рекли да пажљиво мотре шта се догађа на великим платформама попут Ибеја, Амазона или Алибабе.
Profesor matematike izračunao koliko deci treba vremena da podivljaju u autu
Преузмите андроид апликацију.