Почетна > Србија
Србија

У октобру почињу вађења војних бродова са дна Дунава

Због веома ниског водостаја Дунава у околини луке Прахово испливале су три олупине немачких војних бродова из Другог светског рата, рекао је помоћник министра грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Вељко Ковачевић и најавио да би у октобру требало да почне вађење више од 20 потопљених бродова из Дунава, који ометају пловидбу низводно од Ђердапа 2.
Фото: Танјуг/Зоран Жестић

Ковачевић каже за Танјуг да остаци немачке ратне флоте из Другог светског рата циклично испливавају сваке три године, а да се на неким од тих бродова налазе и велике количине неексплодираних убојних средстава.

У Прахову, где је Дунав најужи и најбржи, Немци су после Другог светског рата потопили целу своју Црноморску флотилу коју нису могли да провуку кроз Ђердапску клисуру. Операција у којој је потопљено 218 бродова позната је као „Дунавски вилењак“.

Ковачевић додаје да ће пројекат вађења олупина трајати најмање пет година.

Напоменуо је да олупине бродова представљају историјски проблем и да скоро 80 година није било начина да се олупине безбедно уклоне.

Подсетио је да је осмадестих година прошлог века румунска страна покушала да извади једну олупину када је дошло до детонације и погибије два рониоца, након чега су сви радови на вађењу олупина прекинути.

„Данас имамо технику која нама је омогућила да у првој фази пројекта снимимо присуство неексплодираних убојних средстава и детектовали смо све оно што нам је било неопходно да припремимо техничку документацију, како бисмо могли да идемо на тендер и изаберемо извођача који ће безбедно урадити посао“, рекао је Ковачевић.

Према његовим речима, међународни тендер је у току, а извођач радова биће познат у октобру.

Навео је да је вредност пројекта 30 милиона евра за вађење олупина, плус два милиона евра за надзор над радовима и додао да 50 одсто овог пројекта финансира Европска инвестициона банка, док је осталих 50 одсто грант ЕУ преко WWФ фонда.

„Радови ће трајати по нашој процени не краће од пет година јер ће се изводити тако што ће се резати део по део брода, радити деминирање, а када се безбедно деминира онда се наставља даље сечење брода. Потом ће се делови брода одлагати на обалу како би Завод за заштиту споменика културе могао да изврши архивске прегледе и одреди шта ће се од архивске грађе чувати“, рекао је Ковачевић Танјугу.

Нагласио је да ће, након тих радова, читаво подручје бити обележено као ратни меморијал што је важно како због одавања поште историји, тако и због туризма, јер ће привлачити туристе из западне и северне Европе.

Ковачевић је поручио да је овај пројекат од изузетног значаја за водни саобраћај, јер ће се уклањањем олупина обезбедити пун капацитет пловног пута.

„Нама ће то значити због обезбеђивања пуног профила пловног пута, он је тамо данас сужен на 80 метара и у периодима овако ниског водостаја имамо једносмерну пловидбу, тако да бродови ту знају да чекају и до четири до пет сати како би дошли до Ђердапа 2, где додатно чекају до два сата“, казао је он.

Навео је да се олупине налазе низводно од Ђердапа 2 у радијусу од пет километара и да је идентификован 21 брод који утиче на безбедност пловидбе.

Додао је да је на тој територији још један брод који не утиче на безбедност повидбе, али да после 80 година из њега излазе значајне количине нафте и мазива, што утиче на екосистем.

„Њега ћемо извадити због заштите животне средине“, поручио је помоћник министра.

Dodik danas podnosi krivičnu prijavu protiv Džaferovića

Преузмите андроид апликацију.