Почетна > Бизнис
Бизнис

„Што је фирма ‘приватнија’, то њено руководство више мушко“

Неке од најуспешнијих и највећих немачких фирми, као што су Дајхман, Алди или Харибо, веома зависе од поверења купаца.
Фото: Unsplash/Brooke Cagle

То је само један од разлога да оне на руководећим позицијама ангажују више жена.

Породична предузећа имају централну улогу у немачкој економији. То потврђују и актуелне процене Института за истраживање малих и средњих предузећа из Бона, према којима је скоро 94 одсто од око 3,6 милиона компанија у Немачкој у породичном власништву, пише DW.

Међутим, када је у питању родна равноправност, те компаније нису тако сјајна. Проценат жена у извршним одборима сто најпрофитабилнијих фирми је само 8,3 одсто, показао је годишњи извештај шведско-немачке фондације „AllBright“ из марта ове године.

То је само мали помак у односу на пре две године, када их је било седам одсто. Зато се у извештају закључује да се ситуација по питању родне равноправности у немачким породичним предузећима суштински не мења, иако је то питање све важније у свету.

Поређења ради, у 160 компанија које се котирају у три главна индекса на Франкфуртској берзи, проценат жена на високим позицијама скоро дупло је већи: 14,3 одсто. Па ипак, и то је ниско у односу на светске компаније. Више од две трећине породичних фирми у Немачкој нема ниједну жену у својим управним одборима.

Што је фирма „приватнија“, то је у руководству више мушкараца

Предност породичних фирми је у томе што се у њима размишља генерацијски, а не квартално, указује се у извештају фондације „AllBright„. И управо зато је важно да се питање родне равноправности не игнорише. То је једна од најважнијих друштвених тема, која има далекосежне последице и представља озбиљан изазов за фирме. Тренутно је, међутим, ситуација таква да, „што је фирма ’приватнија’, то њено руководство више мушко“, наводи се у студији.

Уочљиво је такође да „очекивања јавности“ имају утицај на равноправнији положај жена: у 40 најбоље котираних фирми на Франкфуртској берзи, дакле у онима које су у фокусу јавности и које морају да буду транспарентне, проценат жена у високом менаџменту износи скоро 20 одсто.

Породичне фирме мање транспарентне

С друге стране, чак 70 породичних предузећа која се спомињу у извештају имају најлошије резултате када је у питању родна равноправност. Проценат жена у њиховим руководству од 2020. остао непромењен и износи само 4,8 одсто.

Извештај је такође показао да су чланови породице која је власник веома ретко у руководству великих породичних компанија. Породица углавном контролише богатство фирме тако што именује чланове надзорних одбора и других контролних органа, док управљање делегира на менаџере који нису чланови породици.

„Родна различитост привлачи врхунске таленте“

Када запошљавају нове људе, и компаније на берзи и оне породичне ослањају се на исту базу кадра – али доносе различите одлуке. „У првих 40 фирми на берзи, 38 одсто изабраних кандидата у последње две године било је женског пола. С друге стране, највећих 70 породичних предузећа ангажовало је само шест одсто жена. У ствари, запослено је више мушкараца који се зову Штефан (7), него укупно жена (6)“, наводи се у извештају.

„Диверзитет је атрактиван за врхунски кадар, а застарели начин размишљања није“, указују из фондације“AllBright„. Зато породичне фирме ризикују да ће ангажовати лошију радну снагу. „Ипак, породична предузећа су одувек била вешта у прилагођавању: преживела су она која су препознала знаке времена и искористила их за себе.“

Све у свему, породичне фирме, упркос свему, имају добре предуслове да савладају те изазове, али потребно је да што брже преиспитају своје приоритете, закључује се у извештају.

Gasprom potvrdio potpunu obustavu isporuke gasa Finskoj

Преузмите андроид апликацију.