Почетна > Бизнис
Бизнис

Фирме у Европи подстичу раднике на коришћење бицикла

Све више земаља плаћа својим грађанима да на посао иду бициклом, нудећи им у замену повећани неопорезиви део плате. То је пракса коју већ спроводе владе различитих земаља, Белгије, Велике Британије, Данске, Немачке, Холандије.
Фото: Unsplash/grievek1610begur

У многим приликама, урбане руте које пређе једна особа за воланом возила лако би могле да се обаве и бициклом, што се у градовима са компликованим тереном решава бициклом на електрични погон. Ова пракса, која је с пандемијом постала све популарнија, у неким је земљама награђена економским подстицајима.

Праксу плаћања оних службеника који на посао иду бициклом покренуло је 2014. године неколико европских влада с циљем смањења загађења ваздуха, потрошње горива и побољшања здравља људи. Већина програма које су успоставиле владе имају облик пореских олакшица, додајући износ плати у облику неопорезивог месечног дела. Ти су програми били толико успешни да с годинама настављају да расту.

Белгија је повећала пореске олакшице за путовање на посао на 0,25 евра по километру. Тако би пут од 10 километара на посао могао значити додатни приход од 1200 еура годишње без пореза. Награда која не укључује и добробит за здравље. Холандија нуди готово сличан програм а Велика Британија иде мало даље. Британски бициклисти који на путу до посла користе своје бицикле добијају 0,23 евра по километру, чему се додаје програм помоћи за најам бицикла с могућношћу куповине и попуста на одећу и прибор за бициклизам. У случају Луксембурга, порески поклон је  је око 300 евра за куповину електричног бицикла за одлазак на посао.

У Србији предњачи Нови Сад.

Као и прошле године, Нови Сад покушава да утиче на већу употребу еколошки прихватљивијих видова транспорта. У буџету је припремљено 20 милиона динара – најмање 18 милиона динара поделиће се у виду субвенција.

Право на учешће на конкурсу имају регистрована удружења грађана из Новог Сада, која се баве заштитом животне средине и/или промоцијом бициклизма.

Прошле године су, по први пут, спроведена укупно два оваква конкурса и две туре поделе субвенција. Лед је пробила Новосадска бициклистичка иницијатива (иначе и иницијатор ове акције), а у другом кругу је субвенције доделио Новосадски еколошки центар.

У оба круга владало је огромно интересовање Новосађана, а само најбржи су остварили право на субвенцију. У следећем кругу, на пролеће, право на субвенцију имаће највише 1.800 грађана који желе нови бицикл.

Готово 2.100 грађана Београда пријавило се прошлог сеитембра за субвенције града од 5.000 динара за куповину нових бицикала, чиме су попуњена сва места у оквиру тог пројекта а у те сврхе град је почетно издвојио 10 милиона динара а планира много више. Пријаве су попуњене за један дан. Овај пројекат је једна од мера за смањење загађености ваздуха, предвиђена Акционим планом квалитета ваздуха у Београду и спроводи се под слоганом „Купујеш бајк?”

И Ниш се укључио у промоцију бициклизма. У првој тури је наменио ваучере од 5.000 динара онима који купују нов бицикл. Примером ових градова крећу још неки широм Србије.

Чека се да се и на државном нивоу уведу програмске мере које ће подстицати овај вид транспорта.

Уз све почетне проблеме као што је недостатак бициклистичких стаза и „чешљева“ за паркирање, јаснији третман у саобраћајним прописима и побољшани услови сервиса акција може да успе јер поборника и љубитеља има много.

Lanci snabdevanja glavni test za globalizaciju

Преузмите андроид апликацију.