Почетна > Нови Сад

Актуелно Нови Сад

Шта Новосађанима доноси пешачко-бициклистичи мост у Новом Саду? (ФОТО)

Од свега што човек у животном нагону подиже и гради, ништа није боље и вредније од мостова. Како је то лепо срочио наш Нобеловац Иво Андрић, а како су то дословно усвојили и подржали носиоци градске власти, неговањем постојећих и градњом нових мостова у Новом Саду.
Фото: gradnja.rs

У овој години очекује нас почетак градње чак два моста у Новом Саду! Пре свега, у питању је градња моста у продужетку Булевара Европе, који ће постати саставни део Фрушкогорског коридора. Ништа мање значајан јесте и почетак градње моста у подножју Петроварадинске тврђаве, на постојећим стубовима некадашњег моста.

Идеја о градњи моста у подножју Петроварадинске тврђаве рођена је пре више деценија, а важећи плански основ за њену реализацију донет је 2010. године.

Међутим, политичка воља сазрела је 2019. године, када је расписан конкурс за израду идејног решења за овај мост.

У односу на 2010. годину, и идеја је промењена. Од првобитно замишљеног моста који би служио за друмски саобраћај, прешло се на решење које ће, и по речима Градоначелника Града Новог Сада допринети смањењу загађења ваздуха у нашем граду али и допринети повећању мотивације грађана да се рекреирају. Стога је усвојено решење да овај мост у Новом Саду буде искључиво пешачко- бициклистички.

Награђено идејно решење моста изгледом највише подсећа на претходни „стари мост“, на чијим стубовима ће стајати.
Фото: gradnja.rs

Изградњу моста финансираће заједничким снагама Град и Покрајина, као један од стратешких инвестиционих пројеката од обостраног интереса, а као потенцијални извођач радова помиње се кинеска корпорација Шангдонг.

Увидом у тенедерску документацију, по којој ће поступати изабрани понуђач Саобраћајни институт „ЦИП“ Д.О.О. Београд, сазнали смо нешто више о карактеристикама будућег пешачко- бициклистичког моста.

Са „новосадске стране“ мост ће кренути од Сунчаног кеја и Булевара Цара Лазара, преко постојећих стубова на Дунаву, а на „петроварадинску страну“ улази код Каменичког пута, преко дела Дунавског бедема, наспрам постојећог тунела у подножју Петроварадинске тврђаве.

Тунел испод Петроварадинске тврђаве представља стари железнички тунел, а дужине је око 355 м. Његов излаз води чак до простора у близини „Ловотурса“. Зона око Ловотурса планира се за угоститељство и туризам, са изградњом додатних пешачко- бициклистичких стаза са те стране.

Тунел ће у потпуности бити и пешачки и бициклистички проходан целом дужином, али је планирано да послужи и као промотивно- изложбени простор посвећен историји Петроварадинске тврђаве. Ово ће свакако бити још једна од локација која ће допринети туристичкој и културној понуди нашег града.

Фото: gradnja.rs
Још једна атрактивност овог моста, али и тунела, биће и планирани лифтови и степениште, које ће наше грађане и многобројне туристе водити од тунела у подножју Тврђаве директно до платоа на Горњој тврђави.

Дужина моста биће око 450м, са пешачким и бициклистичким стазама целом дужином моста. Како би се избегло развијање великих брзина на мосту, на три места дуж моста предвиђена су блага скретања под углом од 15 степени, ради успоравања бициклистичког саобраћаја.

Места успоравања на мосту замишљена су и као својеврсни видиковци и одморишта за пешаке, на којим ће бити постављене клупе и остали мобилијар, али и зеленило, што ће целокупном амбијенту изнад лепог плавог Дунава дати посебан дојам.

Пешачке стазе биће ширине шест метара, а бициклистичке око три метра. Између стаза биће физичка баријера, како нико не би никога угрожавао у својим активностима.

Конструкција моста биће челична, са стакленим оградама са обе стране моста. Под пешачке стазе планира се од дрвета, док ће бициклистичка стаза бити од тартана.

Фото: gradnja.rs
Изградња пешачко-бициклистичког моста на Дунаву у Новом Саду имаће многобројне позитивне ефекте за наш град и наше грађане.

У склопу изградње овог моста биће обухваћена и ревитализација тунела испод тврђаве, подграђа и саме тврђаве, и целокупан комплекс и подручје засијаће новим сјајем. Са уређењем овог дела, очекиван је и већи број туриста у нашем граду.

Новосађани ће коначно добити јединствену пешачко- бициклистичку везу са Петроварадином, а мештани Петроварадина бољу повезаност са градом.

Петроварадинска страна града добиће и реконструисан Дунавски бедем, са пешачким стазама, док ће бициклистичке стазе бити направљене и уз Каменички пут.

Поклоници бициклизма имаће и мотив и руту више на располагању, сигурнији пут преко Дунава, укључујући и најбољу могућу повезаност са међународним бициклистичким коридором Еуро Вело 6.

Мост ће свакако допринети смањењу загађења ваздуха, растерећењу саобраћаја, али и повећању физичке активности међу становништвом, што у перспективи доводи до побољшања њиховог здравља.

О његовој будућој лепоти, и лепоти Петроварадинске тврђаве, говориће  дела.

Да би се још боље разумео значај овог моста, није згорег опет цитирати писца са почетка текста, по којем су мостови важнији од кућа, светији од храмова. Свачији и према сваком једнаки, корисни, подигнути увек смислено, на месту на ком се укршта највећи број људских потреба, истрајнији од свих других грађевина, и не служе ничем што је тајно и зло.

Istorija petrovaradinske stene (VIDEO)

Преузмите андроид апликацију.