Почетна > Бизнис
Бизнис

Са више конкуренције до јефтинијих аутобуских карата

Комисија за заштиту конкуренције (КЗ) објавила је Секторску анализу тржишта међумесног аутобуског превоза са предложеним мерама да конкуренција буде већа што би трошкове путника смањило за 20 милиона долара кроз 10 посто јефтиније карте.
Фото: Unsplash/Hobi industri

У анализи урађеној са Групом Светска банка се наводи да су услуге аутобуског превоза од пресудног значаја за мобилност путника у Србији јер имају удео 1,5 пута већи од збирног удела друмског и железничког саобраћаја.

Аутобуски превоз у Србији има и преко три пута већи удео од јавног превоза у друмском саобраћају у ЕУ.

Аутобуси редовно саобраћају до већине градова у Србији, док према подацима из 2018. године путнички возови превезу мање од један посто путника, а у ваздушном саобраћају на домаћим линијама нема редовних комерцијалних летова.

„Корисници услуга би могли да уштеде 20 милиона долара годишње у издацима на аутобуске карте и станичне услуге када би конкуренција била интензивнија“, оцењено је у анализи и наведено да би то донело смањење цене карата од 10 посто.

Иако је у Србији, према подацима из 2019. године доходак тек 41 посто просека ЕУ овде су цене карата по километру приближно двоструко веће од просечне цене у земљама ЕУ.

Цене на аутобуским станицама за укрцавање и искрцавање путника у Србији су за бар 35 посто веће него у Немачкоји или Пољској, наводи се у анализи.

Како се наводи на две трећине свих аутобуских линија у Србији саобраћа само по један превозник, а на републичком нивоу 10 највећих пословних групација опслужује 52 посто мреже линија у Србији.

Аутопревозници су власници већине аутобуских станица, а сваки град најчешће има само по једну аутобуску станицу чиме се додатно учвршћује локална доминација превозника.

Додаје се да аутобуске станице често наплаћују додатне накнаде на цену карте продате у својим просторијама и пружају повезаним превозницима повољнији третман него конкурентима.

Наводи се да регулаторни оквир утиче на услуге међумесног аутобуског превоза путника преко уређења Законом о превозу путника у друмском саобраћају и спровођењем прописа кроз лиценце, редове вожње, те инспекцијски надзор.

Како је оценењено ти прописи и њихово спровођење ограничавају пословање на тржишту.

Како се наводи, конкуренцију између аутопревозника омета и недостатак упоредивих информација о аутобуским линијама јер корисници услуга не постоји потпуна нити поуздана електронска база података о аутобуским линијама што отежава електронску продају карата.

Додаје се да тек 35 процената аутопревозника продаје карте путем интернета, а код њих је обим тако продатих карата тек шест посто.

Група Светска банка и КЗК као мере за унапређење тог тржишта предлажу да Влада Србије измени Закон ради снижавања услова за издавање лиценци за превоз путника и ограничавања ексклузивних права аутопревозника и оператера аутобуских станица.

Предлажу и да Министарство саобраћаја обједини податке о међумесним аутобуским линијама и учини их јавно доступним.

Додатна мера је да КЗК прати пословање великих аутопревозника и пружалаца станичних услуга и по правилу да реагује на повреде конкуренције.

Ovako se obračunava veleprodajna cena dizela i benzina

 

Преузмите андроид апликацију.