Пруга од Београда до Новог Сада за брзину возова до 200 километара на сат, коју су градиле кинеске и руске компаније заједно са домаћим подизвођачима, званично ће бити отворена за саобраћај.
Реч је о деоници будуће брзе пруге од Београда до Будимпеште, а отварању ће присуствовати председник Србије Александар Вучић и премијер Мађарске Виктор Орбан који ће се новим брзим возом „Соко“ возити од железничке станице Београд Центар у Прокопу до Новог Сада.
Брзом пругом од Београда до Новог Сада, у дужини 74,9 километара, путоваће се око 35 минута. Вредност радова на том делу пруге је 935 милиона долара.
Брзи воз „Соко“ почеће у недељу редовно да саобраћа за путнике од Београда до Новог Сада, а возна карта у једном правцу коштаће у промотивном периоду 300 динара, док ће превоз деце до седам година бити бесплатан.
Пругу су тестирале мерна кола немачких железница и 21. јануара достигнута је брзина од 201,5 км на сат.
Изградња брзе пруге Београда-Будимпешта највећи је и најзначајнији инфраструктурни пројекат у овом делу Европе.
Будућа брза пруга до Будимпеште део је глобалне иницијативе Кине „Појас и пут“ за инфраструктурно повезивање Европе и Азије, а када буде завршена возом ће се на тој релацији путовати мање од три сата.
Радови су обухватили реконструкцију постојеће једноколосечне пруге и изградњу другог колосека, тако да је изграђена савремена двоколосечна пруга за мешовити, путнички и теретни, саобраћај и брзину до 200 км на сат, речено је Танјугу у Инфраструктури железнице Србије.
У изградњи су примењени европски стандарди интероперабилности, а пруга је електрифицирана и опремљена савременим сигнално-сигурносним и телекомуникационим уређајима (ЕТЦС ниво 2).
Сва укрштања пруге са друмом су денивелисана, што значи да нема путних прелаза.
Радови у Србији почели су августа 2017. изградњом највећих инфраструктурних објеката на траси пруге, тунела и вијадукта „Чортановци“ на деоници Стара Пазова-Нови Сад, коју је градила компанија руских железница „РЖД Интернешнел“.
Вредност целог пројекта градње пруге за велике брзине кроз Србију од Београда до Суботице (Келебије) износи око 2,2 милијарде долара, а финансирање је обезбеђено из кредита Руске Федерације и кинеске Ексим банке, уз учешће буџета Србије.
Деоницу од Београд Центра до Старе Пазове, у дужини од 34,5 км, градио је конзорцијум кинеских компанија „Ц хина Раилwаy Интернатионал Цомпанy“ и „Ц хина Цоммуницатионс Цонструцтион Цомпанy“. Вредност уговора је 350,1 милиона долара.
Најзначајнији објекти на овој деоници брзе пруге су: три надвожњака (Земун Поље, Нова Пазова, Стара Пазова), један подвожњак (Камендин), денивелација пруге – галерија у Батајници и други, а урађена је реконструкција станица: Нови Београд, Земун, Земунско Поље, Батајница, Стара Пазова и Нова Пазова…
Радови на овој деоници почели су 5. јуна 2018. године.
У станици Београд Центар стављена је у функцији нова Телекоманда за саобраћај возова великих брзина (Диспечерски командни центар).
Деоница Стара Пазова – Нови Сад, коју су градили Руси, дуга је укупно 40,4 км, од чега је отворена пруга 36,2 км, а тунел и вијадукт „Чортановци“ 4,2 км.
Радови на траси отворене пруге почели су 16. марта 2018. године, а вредност радова је 247,9 милиона долара. Заједно са изградњом тунела и вијадукта „Чортановци“ од 337,6 милиона долара, радови су били вредни укупно 585,5 милиона долара.
Пројекат се финансирао из руског кредита за српске железнице.
На тој деоници изграђена су укупно 62 нова објекта: мостови, галерије, вијадукти, подвожњаци, надвожњаци, потходници и пропусти, а реконструисане су железничке станице.
Тунел и вијадукт „Чортановци“ пролази кроз Фрушку Гору и налазе се у пловном делу Дунава и представља највећи инфраструктурни и инвестициони железнички пројекат у овом делу Европе.
Тунел има две цеви, свака са по једним колосеком, укупне дужине 2,2 километра. Вијадукт се налази непосредно уз десну обалу реке Дунав и дуг је око три километра, а носи га 59 стубова, од којих је висина појединих стубова 26 метара.
На трећој деоници, од Новог Сада до Келебије, радови су почели 22. новембра 2021. и она ће бити дуга 108,1 км. Радове изводе исте кинеске компаније које су биле на деоници Београд – Стара Пазова. Вредност уговора је 1,16 милијарди долара.
Уговорени рок за завршетак радова на деоници Нови Сад – Келебија је 33 месеца, односно до краја 2024. године. Очекује се да ће Мађари своју деоницу брзе пруге од границе до Будимпеште завршити половином 2025. године. У оквиру изградње пруге за велике брзине између Новог Сада и Суботице, биће изграђено укупно 56 објеката.
Пројектом је предвиђена реконструкција девет железничких станица (Нови Сад, Сајлово, Кисач, Степановићево, Змајево, Бачка Топола, Жедник, Наумовићево и Суботица), као и три нове станице са станичним капацитетима (Руменка, Врбас и Ловћенац).
Дуж пруге од Београда до Суботице биће изграђено укупно више од 120 нових објеката (мостови, галерије, подвожњаци, надвожњаци, потходници и пропусти) и биће реконструисане постојеће и изграђене нове железничке станице.
Изградња пруге за велике брзине Београд – Будимпешта први је прекогранични пројекат у оквиру сарадње Кине и земаља централне и источне Европе, који заједнички реализују Србија, Мађарска и Кина.
Уређењем железничких станица на брзој прузи, поред радова на станичним објектима, обухваћена је и реконструкција станичних колосека, затим обнова постојећих и изградња нових перона, уградња опреме за информисање и усмеравање кретања путника, као и видео надзор.
Пре почетка изградње брзе пруге од Београда до Суботице, од 183 км свега 35 км пруге је било двоколосечно (Београд – Стара Пазова).
Између Београда и Суботице, пре почетка радова, време путовања међународних путничких возова износило је чак четири сата и 37 минута, тако да је њихова просечна брзина била око 40 км на сат.
Brzi voz “Soko” od 20. marta u redovnom putničkom saobraćaju
Преузмите андроид апликацију.