Почетна > Живот и стил
Живот и стил

Шта се дешава са притиском у гумама зими?

Ниже температуре значе и нижи притисак у гумама, зато будите спремни на чешће допумпавање гума током зимских месеци.
Фото: Pexels/Karolina Grabowska

У подручјима са више снега на путевима током зиме постоји старо уврежено мишљење како су недовољно напумпане гуме боље за вожњу по снегу јер гуме тада имају већу контактну површину са подлогом.

Иако то технички није нетачно (понекад је, на пример, корисно за лакше извлачење из песка), заправо никада није безбедно возити са ниским притиском у гумама, па тако нити по снегу и ниским температурама.

Вожња са недовољно напумпаним гумама током снежних падавина повећава вероватноћу саобраћајне незгоде која је повезана са гумама, показала је студија америчке Националне управе за безбедност друмског саобраћаја.

Фото: Pexels/Gerd Altman

Дакле, само правилно напумпане гуме боље „возе“ кроз снег, штеде гориво и не мање важно – трају дуже.

Аутомобилске гуме већине модела аутомобила обично пумпамо на притисак од 2 до 2,4 бара, а препоручени ниво за ваш аутомобил, који је обично истакнут на налепници негде на аутомобилу (најчешће на лиму унутрашње стране, или оквира врата), ваља примењивати током целе године јер не постоје различити бројеви за лето или зиму.

Међутим, спољна температура ипак утиче на притисак у гумама, па зато зими када стигну „минуси“ треба чешће да проверавате и по потреби допумпате гуме него у летним месецима, а све како бисте одржали идеалан притисак који је један од битнијих фактора за безбедност вожње.

Лети те потребе нема јер се топлији молекули ваздуха у гуми брже крећу и више се „сударају“ један са другим, подижући притисак у гумама на тражени ниво. Међутим, када температура падне, молекули ваздуха успоравају и „лепе“ се међусобно што за резултат има пад притиска ваздуха и потенцијално недовољно надувану гуму.

У пракси, многи произвођачи гума процењују да гуме губе 0,06 бара на сваких 10 степени пада спољне температуре.

Корисно: ако ваш аутомобил има систем за надзор притиска у гумама, светлеће упозорење ће се активирати са падом притиска од најмање 25%. Овај систем је посебно користан за праћење притиска у гумама по хладном времену.

Ако немате тај сензор, проверите гуме након што је ваш аутомобил био паркиран само неколико сати (вожња подиже температуру ваздуха, а тиме и притисак у гумама), како бисте добили што тачнији податак о губитку притиска у односу на прописани.

Фото: Pexels/Andrea Piacquadio

Обавезно притом проверите препоручени притисак за предње и задње гуме, јер се обично предње због масе мотора испод поклопца пумпају око 0,2 бара више него задње.

Ако је резултат испод препорученог притиска за ваш аутомобил, употребите компресор ваздуха да их напумпате док не добијете жељено очитавање. Најбоље је проверавати гуме једном месечно, јер се код слабије напумпаних гума са нижим бочним профилом пад притиска не види увек „од ока“ као код оних са вишим профилом.

Други знакови да су ваше гуме можда недовољно напумпане су: волан подрхтава, ако је у питању само једна гума „вуче у страну“, или је зауставни пут код кочења дужи.

Превенција је увек боља од „лечења“.

Ako u kolima imate previše krompira, očekuje vas ogromna kazna: Ovaj i još osam najčudnijih zakona o vožnji na svetu

Преузмите андроид апликацију.