Почетна > Бизнис
Бизнис

80 одсто возила у нашој земљи троши дизел

Број возила у Србији која троше дизел-гориво наставља да расте. У 2022. години било их је 5,5 одсто више него годину дана раније, а у односу на 2017. годину, то је чак 56 одсто више, што је пре свега последица увоза половних аутомобила на дизел.
Фото: Unsplash/Aleksander-P

Добро је што са друге стране расте и број возила која користе алтернативна горива – компримовани природни гас КПГ, еколошки много чистије гориво, па је од 2.000 у 2017. години њихов број порастао лане на 14.400. Проблем је, међутим, што је у тој структури и даље најмање путничких возила, већ су то тешка теретна возила, истакао је Томислав Мићовић, генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије УНКС, на панелу „Употреба гаса као моторног горива”, који је „Енергија Балкана” организовала у оквиру гасног форума Југоисточне Европе 2023.

Он је подсетио да је изменом Закона о планирању и изградњи ове године уведена и обавеза да на свим резиденцијалним или пословним објектима који се граде мора да постоји одређен број пуњача за електричне аутомобиле.  Исто се односи и на све бензинске станице које се налазе на путевима првог А реда.

За разлику од Србије, где перманентно расте број дизелаша, у Италији је регистровано више од милион возила која троше КПГ, што је, поређења ради, око половине возног парка Србије. Осим Италије, ту је и Немачка са око сто хиљада возила на КПГ. То колико се ког енергента троши највише зависи од државне политике акцизног опорезивања.

„Код нас је 2011. године бензин био са највећом акцизом, а течни нафтни гас ТНГ са најмањом. За пет година та слика се драстично променила. Дизел је по висини акцизе претекао бензин, а ТНГ се потпуно приближио свима њима. Због тога имамо и промену у структури укупне потрошње горива у Србији. Дизел са 77 одсто процената у 2020. години расте на 79,1 у 2022. години, што говори да је дошло крајње време да се у политику акцизног опорезивања укључе осим Министарства финансија и министарства за заштиту животне средине, енергетику, саобраћај како би се повело више рачуна о екологији и загађењу“ сматра Мићовић.

Он подсећа да се од 1. јануара 2025. године уводе акцизе на сав природни гас, те да постоје три групе потрошача – индустрија која ће добијати природни гас без акцизе, за грејање ће бити минимална акциза, и нешто већа акциза за КПГ, који се користи за погон моторних возила.

Inflacija u Švajcarskoj u novembru najniža za poslednje dve godine

Преузмите андроид апликацију.