Почетна > Културна сцена
Културна сцена Нови Сад

Изложба „Млечни пут – уметност, време, простор“ од петка у МСУВ-у

Отварање изложбе „Млечни пут – уметност, време, простор“, одржаће се 25. новембра, са почетком у 19 часова у Музеју савремене уметности Војводине.
Фото: МСУВ

Изложба ће бити оворена за публику до 30. децембра, а моћиће да се погледа на три локације у граду: у Музеју савремене уметности Војводине (Дунавска 37), Ликовном салону КЦНС (Католичка порта 5), Креативном дистрикту – БИРО (Булевар деспота Стефана 5).

Изложба Млечни пут обухвата радове преко 50 уметника, уметница и уметничких група из Новог Сада, Србије и интернационалне уметничке сцене, кроз историју, али и укључивање релевантних савремених уметничких пракси.

Отворена форма изложбе подразумева интегрисање различитих медијских, процесуалних и интердисциплинарних истраживања, перформанс и колективне акције, интервенције у реалном и дигиталном простору, дискусије и размене, уз утопијске и друштвено-критичке ставове.

Неки од пионира медијске уметности и активизма ће први пут бити презентовани у Србији.

Међу њима је амерички уметник Бил Вајола, зачетник видео-уметности, који је својом четрдесетогодишњом уметничком праксом креирања амбијенталних инсталација утицао на глобални развој видеа у уметности и поп култури. Затим, дела Хермана Нича, који је био водећа личност бечког акционизма, те дела радикалног перформера Пјотра Павленског. Публика ће имати прилике да се ближе упозна са животом и уметничким радом Улаја, једног од првих стваралаца полароид фотографија, али и перформанса реализованих кроз сарадњу са бившом партнерком, уметницом Марином Абрамовић.

Изложба презентује примере нестабилне и еманципаторске уметничке праксе, од авангарде до савремене, медијске и постмедијске уметности.

За своје полазиште реферише на резултате пројекта Трајни час уметности, Центра за нове медије, усмереног на мапирање друштвене и уметничке историје Новог Сада, а кроз представљање мреже протагониста и референци, уметничке, друштвене и политичке теорије и праксе која је утицала на новосадску неоавангарду шездесетих и седамдесетих година XX века.

Централни део изложбе, из тог разлога, заузима мапа „Медијске онтологије“, као кључни сегмент пројекта Трајни час уметности, која презентује истраживачку методологију пројекта и покрива поље историјских авангарди са почетка двадесетог века, преко послератне неоавангарде, па све до савремене уметниц̌ке медијске продукције.

Изложба се даље развија ширим сагледавање локалних и међународних пракси, презентовањем других пројеката својеврсног мапирања уметничке сцене, као што је East Art Map словеначке групе IRWIN, друштвених и интердисциплинарних позиционирања видљивих у делу Друштвени портрети Уроша Ђурића, радијском подкасту Фемкање Бојане Кнежевић и Катарине Петровић, психогеографским мапирањима групе diSTRUKTURA, те мрежних мапирања присутних у пројектима Владана Јолера и Кејт Крофорд.

Потреба за међусобним умрежавањем и повезивањем, приметна у законима природе, егзистира и на уметничким сценама кроз историју и у различитим, често удаљеним географским местима.

Авангардни процеси, као покретачи уметничког експеримента, иновативности и слободе уметничког израза, обележили су уметничку и друштвену историју Новог Сада, те се поставља питање очувања постигнутих вредности у локалној средини, њене видљивости, као и повезаности са сличним, важним регионалним и интернационалним истраживањима, као и њихове блискости са савременим медијским и постмедијским праксама.

Како данас успоставити дијалог и повезати вредности комплексих појава историјских авангарди, неоавангарди и могућих поставангарди? Колико је отпор према постојећим системима у уметности, друштву и технологији важан за развој критичке уметничке праксе и колико је присутан као одраз незадовољства наметнутим, подразумеваним и устаљеним догмама, предрасудама и табуима?

Такође, да ли у условима актуелне затворености и изолованости друштва јачају конзервативизам, национализам и ксенофобија, супротни авангардном космополитском и наднационалном духу повезивања?

Пројекат Млечни пут је замишљен као јавни сегмент рада Центра за интермедијску и дигиталну уметност МСУВ, окренут мапирању, афирмацији и презентацији интермедијских, интердисциплинарних и хибридних приступа уметности, као и наставку увођења нових функција Музеја у односу на различите процесе у савременој култури.

Стручни сарадници на пројекту су Зоран Пантелић и Центар. Поред радова из колекције МСУВ, на изложби биће представљена дела која су у власништву других институција, организација, уметника и њихових породица (Центар_куда.орг, Музеј у Смедереву, NITSCH FOUNDATION, Беч, LIMA, Амстердам, BILL VIOLA Студио, Њујорк…).

У оквиру изложбе ће бити одржано више пратећих програма, пројекције филмова, аудио и видео перформанса, те вођења кроз изложбу.

Изложба се организује у оквиру програма Друга Европа, Нови Сад – Европска престоница културе 2022. Покровитељ МСУВ је Покрајински секретаријат за културу, јавно информисање и односе са верским заједницама. Изложбу су подржали Делегација Европске уније у Републици Србији и ЕУ-Јапан Фест из Токија.

Tri novosadska umetnička festivala nominovana za najbolje u Evropi

 

Преузмите андроид апликацију.