Тренд високих цена горива биће настављен у дужем временском периоду, рекао је данас за Танјуг председник Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовић и истакао да је упркос расту цена потрошња горива у нашој земљи, као и у региону, већа него прошле године.
Такође, он је нагласио да нема разлога за страх од несташица, јер су бензинске станице снабдевене горивом и поред свих потешкоћа са транспортом.
Објаснио је да су се неке државе да би смањиле цену горива одрекле фискалног прихода, али и да су цене и даље високе без обзира на мере које се спроводе, те изразио уверење да ћемо дужи временски период имати овако високе цене.
„Границе раста цена одређује појединачно свака држава. Цена горива има значајан део државних дажбина у свакој земљи и код нас је то негде око 43 одсто при овим ценама горива. Само померањем фискалних дажбина цена горива се може смањити, иначе овај други тржишни део уколико се буде превише смањио просто неће бити довољно горива“, објаснио је Мићовић.
Према његовим речима ове године ће неке нафтне компаније забележити рекордне приходе и то су у питању искључиво компаније које производе сирову нафту и оне које имају рафинерије, јер је цена дизела далеко виша у односу на цену сирове нафте.
Мићовић је поручио да остали дистрибутери немају корист од вискох цена, већ се суочавају са озбиљном кризом у свом пословању.
На питање да ли ће бити несташице нафте Мићовић је рекао да јавност није упућена у то шта се дешавао „са друге стране бензинских станица“, те да је било изузетно критичних момената када је снабдевеност тим дериватом у питању.
Рекао је да је транспорт нафте Дунавом у једном тренутку био потпуно обустављен, а да је сада знатно редукован, па су се нафтне компаније сналазиле ангажујући ауто-транспорт и железницу, али и истакао да је горива упркос свему било.
Поручио је да се криза налази „иза“ – у раду и функционисању тржишта, али да су саме бензинске станице увек снабдевене.
Нагласио је да је ситуација мало другачија када су у питању велике привредне организације које се снабдевају у велепродаји, попут пољопривредних производњи када крене сетва.
„Ту је сада, почетком септембра стање такво да постоје одређене залихе код велепродаваца, али не би смело да се наруши ништа у њиховом обнављању како би све могло да се обави како треба“ рекао је он.
Истакао је да за сада нема разлога да се бојимо несташица, али да је велепродајно тржите у великом ризику и објаснио да би држава, мерама које уводи, требало да обезбеди услове за сигурнију производњу деривата нафте и сигурнији увоз.
На питање како ће се НИС и остале нафтне компаније снабдевати нафтом од новембра, када због шестог пакета санкција према Русији буде онемогућен увоз преко нафтовода Јанафа у Храватској, Мићовић је потврдио да је медитеранско тржиште, одакле се НИС снабдева сировом нафтом, имало значајан удео нафте, а која од 5. децембра више неће моћи да се транспортује на европско копно.
Међутим, поручио је да постоје други извори нафте и могућност да се она довезе танкерима, као и да постоје нафтоводи који из других регона могу да снабдевају бродове на Медитерану.
„То је на пример киркук нафта из Ирака, она се не увози из Ирака већ постоји нафтовод који излази на Медитеран на турску обалу и ту се та нафта отпрема, тако да верујем да нафтни сектор, транспортери и власници танкера већ увелико раде на томе да обезбеде потражњу, али ће то сигурно подићи цену сирове нафте и њен транспорт“, казао је председник УНКС-а за Танјуг.
На питање зашто су цене дизела у Северној Македонији и Грчкој ниже него цене бензина, док је у Србији обрнута ситуација, Мићовић је казао да уколико се из свих цена избаце државне дажбине, долази до резултата да су цене заправо уједначене.
„Ми сви имамо једно тржиште за снабдевање, а разлике су минималне. Кључну разлику, које ће гориво бити скупље или јефтиније, чине државне дажбине, па ако избаците из наше цене горива све државне дажбине и примените македонске дажбине и добићете тај однос“, рекао је он.
Када је у питању потражња за горивом и да ли је висока цена утицала на то да грађани мање купују нафту, Мићовић је истакао да је до сада увек падала потрошња када је цена горива расла, међутим, у време енергетске кризе дешава се управо обрнута ситуација од очекиване.
Истакао је да је то јединствени случај који је компликовано објаснити, с обзиром да је потрошња горива подједнако порасла у свим земљама региона.
Преузмите андроид апликацију.